Dat neemt niet weg dat er onvermijdelijk prijsstijgingen aan zitten te komen. Retailers en merkfabrikanten waarschuwen al geruime tijd dat zij de prijzen moeten verhogen als gevolg van de gestegen energie-, grondstoffen- en transportkosten. Die prijsstijgingen gaan vroeg óf laat ook de consument raken.
In Frankrijk is het al zo ver. Zo is de prijs van een gewone kip al met 9% gestegen. "Ik koop geen aiguillettes de poulet ('kiphaasjes') meer, omdat ze zo enorm veel duurder zijn geworden", zegt een consument. En toch proberen de kipproducenten de prijzen zo laag mogelijk te houden. Maar ook zij hebben met een kostenstijging te maken. "Sinds een paar maanden lopen de kosten flink op," zegt vleeskippenhouder Michel Petit op FranceTVinfo (1.1). "Een jaar geleden zaten we op zo'n €180 per ton mais, maar nu is het praktisch €250." Om zijn klanten niet af te schrikken, verhoogde Petit zijn prijs met een bescheiden 40 cent naar €10,40 de kilo. Dat is dus maar 4%.
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Onderzoek: 'Kinderen hebben minder energie en zijn vaker verdrietig'
Knack -
Older, unvaccinated people should delay travel, says WHO, as Omicron restrictions spread
The Guardian -
Met z'n allen 's middags naar de sportschool: 'Ik zat net nog in overleg'
Het Parool -
Uitvaartbedrijf DELA plaatst koelcontainers vanwege coronadoden
De Telegraaf
4. Overig
-
Virologen twijfelen aan optimisme RIVM: 'Eén zwaluw maakt nog geen zomer'
De Telegraaf -
Nederlandse boostercampagne blijft ver achter bij andere EU-landen
de Volkskrant -
Koopmans: 'Zijn aan het dweilen met de kraan open'
De Telegraaf -
Europese Commissie trekt richtlijnen in na kritiek op 'cancellen kerst'
NRC
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
4.2 Boostercampagne?
Er is hier nog geen boostercampagne geweest, wel allerlei discussies op TV met voor- en tegenstanders uit het publiek. Zelfs nog geen reclamespotjes van het ministerie van volksgezondheid zoals ik die dagelijks in Frankrijk vlak voor en vlak na het 20.00 uur journaal moest aanschouwen. En wat is bij ons de bonus of het direct merkbare voordeel?
De booster bonus in Frankrijk bestaat eruit dat je pass sanitaire geldig blijft en je straks nog steeds van de horeca, openbaar vervoer, musea en andere gebruik kan blijven maken. De campagne begon afgelopen zomer al toen bleek dat het vaccin bij ouderen al na 5 maanden minder effectief is. De voorlichting vond veelal plaats op TV in het 20.00 uur journaal waar de heren Veran, Castex en anderen persoonlijk het nut en noodzaak van de booster kwamen uitleggen. Telkens duidelijk dat de afstandsregels en mondkapjes, ook daarna en na een toegangstest verplicht blijven. Even later was alles geregeld en kon 1 september begonnen worden met de 65-plussers. Vanaf 15 december vervalt zonder booster de geldigheid van hun pass sanitaire. Voor veel oudjes noodzakelijk wanneer ze van de horeca gebruik willen blijven maken. En dat zijn er in Frankrijk heel veel. Zeker als je kunt kiezen tussen een warme maaltijd met meerdere gangen voor 12 à 15 euro naast de deur, of in je eentje koken.
Zo kan het ook.
Slovakia eyes bonus to boost vaccinations for 60 and overs YahooFinance
Die gevaarlijke rotweigeraars van boven de 60 kopen we om met € 500 per prik. Het leven is er 50% voordeliger dan bij ons. Eens kijken hoe volhardend ze zijn.