Het nieuws van 1 april 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.

Na hun topjaar 2020 verwachten CEO's in de detailhandel voor levensmiddelen dat 2021 een uitdagend en onzeker jaar zal zijn. Dat blijkt uit onderzoek van McKinsey in samenwerking met belangenorganisatie EuroCommerce. De helft van de Europese supermarkten verwachten dat de marktsituatie zal verslechteren. Hun klanten delen zich op in een prijs- en een kwaliteitsbewust segment.

RetailDetail somt drie belangrijke lessen die foodretailers uit de coronacrisis moeten trekken aan de hand van het rapport op: prijsbewustzijn en polariteit, gezondheid en onlinewinstgevendheid (2.2).

Polariteit: prijsbewustzijn versus gezondheid en duurzaamheid
De belangrijkste zorg van supermarkten is de mogelijke bezuinigingsdrift van consumenten. Oftewel: 'prijs is koning'. Met een verhoogde kwaliteitsverwachting van consumenten, óók in het lagere prijssegment, geeft dat druk op foodretailers. Toch zegt een deel van de consumenten van plan te zijn om meer in de supermarkt te blijven kopen en minder via andere kanalen zoals de horeca. De vrees dat de totale markt zal krimpen van zodra de restaurants weer opengaan, is mogelijk dus deels ongegrond. Prijsbewustzijn is wel deels te verklaren door inkomen. Lagere inkomens richten zich meer op geld besparen en maken zich minder druk om gezonde voedingskeuzes, terwijl hogere inkomens daar juist meer geld aan uitgeven. McKinsey ziet daarin een bevestiging van de toenemende polariteit in de markt.

Gezonde voeding en lifestyle zijn trends die samen met de hang naar duurzame en lokale producten door de coronacrisis een hogere vlucht namen. In Europa is 30% van de respondenten van plan om in 2021 meer aandacht te besteden aan gezond eten en voeding. Bijna een kwart wil meer uitgeven aan regionale en lokale producten; 19% zegt meer milieuvriendelijke producten te zullen kopen.

Om tegemoet te komen aan de stijgende tweedeling in de consumentenmarkt beveelt het rapport geavanceerde data-analyse aan. Assortimentsplanning moet volgens de consultants op detailniveau plaatsvinden, met geheel lokale of winkelspecifieke assortimenten die passen bij hun verzorgingsgebied. Ook gepersonaliseerde prijzen en promoties kunnen een interessante margeboost geven.

Online
E-commerce beleefde door de pandemie zijn grote doorbraak. Het grootste deel van de consumenten verwacht in 2021 meer online te winkelen dan in 2020. Omdat online niet of nauwelijks rendabel is, staan ze voor een uitdaging. Kosten verlagen, nieuwe marges aanboren en automatisering van de toeleveringsketen en back-officeprocessen worden genoemd als oplossingen. Overigens is een deel van de consumenten online niet te bereiken: mensen die nu nog niet online boodschappen bestellen, zullen dat ook niet snel doen. Op de vraag wat hen ervan weerhoudt om online te bestellen, zegt 49% de voorkeur te geven aan persoonlijk contact in de winkel, 33% vond de bezorgkosten te hoog en 22% zei dat de lat voor minimumbestellingen te hoog ligt.

Sneller dan ooit tevoren
McKinsey vindt dat supermarkten geen tijd hebben om op hun kont te blijven zitten; ze zullen nog veel pro-actiever met de markt moeten leren omgaan. De verschuivingen gebeuren op veel grotere schaal en veel sneller dan ooit tevoren, en dat kan de komende jaren leiden tot aanzienlijke verschuivingen in de marktaandelen tussen de grote én kleine spelers. Kleinere spelers kunnen winnen door uit te blinken op een of twee vlakken, en hun niche te koesteren, maar toonaangevende supermarktketens zullen het moeilijk hebben om marktaandeel te behouden tenzij ze in alle drie de trends uitblinken.
Dit artikel afdrukken