Hersluitbare verpakkingen laten een mens minder snoepen, concluderen wetenschappers van de Universiteit Gent in vakblad Appetite. Zij hielden een internet-enquête onder Amerikaanse consumenten en deden twee proeven met Gentse studenten.

De ene helft van de studenten kreeg hersluitbare zakjes snoep en de andere helft niet-hersluitbare. Ook hield een groep proefkonijnen een snack-dagboek bij. De experimenten bevestigden dat hersluitbare verpakkingen minder doen snoepen. “De belangrijkste verklaring is dat er een kleine psychologische barrière wordt opgeroepen,” zegt onderzoekster Maggie Geuens. “Als je de verpakking opnieuw moet openen, ga je toch even nadenken over je consumptiegedrag waardoor je uiteindelijk minder eet.”

Zo'n oordeel klinkt naar huis-tuin-en-keuken psychologie. De proef vraagt om herhaling, wellicht met verschillende moeilijkheidsgraden van openen. En nog iets kan nader bekeken worden. Snoept iemand werkelijk minder als de snoeptrommel minder makkelijk open gaat of duurt het gewoon wat langer voor hij weer leeg is?

Dit artikel afdrukken