Tjeerd Jegen, de baas van HEMA, moest zijn winkels sluiten omdat ze ondanks de verkoop van levensmiddelen onvoldoende 'essentieel' zijn. Omdat Albert Heijn handdoeken in de aanbieding doet, haalt hij uit naar het management van Albert Heijn op LinkedIn wegens gebrek aan solidariteit. Handdoeken zijn immers geen essentiële producten en die moet Albert Heijn dan ook maar niet verkopen tijdens de lockdown.

Zijn bericht roept heel verschillende reacties op. "Ik kan me echt bijna niet voorstellen dat dit door jou gepost is Tjeerd", zegt automatiseerder Bob Defilet. "Wat een kinderlijk gejank. En dan ook nog eens management AH taggen, hoe bedenk je het. AH verkocht al non-food en doet dat nog steeds. Zowel Hema als AH zijn commerciële bedrijven die winst willen maken, toch?

Jeroen van Dijken van de koepel voor non-food retailorganisaties INRetail zegt in een reactie "En niet alleen AH, veel supermarkten promoten nu volop non-food artikelen. Tijd voor meer solidariteit met de gesloten winkels."

Twee medewerkers van Albert Heijn in Zaandam reageren eveneens. "Is uw account gehackt, of is dit echt uw leiderschapsstijl?" (Ties van Veelen, hoofdkantoor Zaandam). "Snap de frustratie met betrekking tot de situatie, maar ik houd persoonlijk niet zo van dat wijzende vingertje. Een leider-onwaardige reactie, jammer!" (Eric Jan Rusele, winkelmanager in Leeuwarden)

In 173 reacties krijgt Jegen zowel steun als felle kritiek. Het laatste mede omdat zijn nieuwe aandeelhouder de familie Van Eerd is, tevens eigenaar van supermarktformule Jumbo.



Tegen het FD liet een woordvoerder van AH weten dat de folder met de handdoekenaanbieding van afgelopen week al klaar lag voor de lockdown en de sluiting van niet-essentiële winkels. "Wij verkopen alleen regulier non-food assortiment en zijn terughoudend in de communicatie hierover in de richting van klanten".
Het Financieele Dagblad - Hema haalt uit naar AH: bedankt voor de solidariteit!
  • Deel
Druk af