De familie Van Eerd van supermarktketen Jumbo en de Nederlandse investeringsmaatschappij Parcom zullen vermoedelijk de HEMA overnemen. Het oer-Hollandse winkelmerk kwam opnieuw te koop nadat het na de overname door Marcel Boekhoorn in een nieuwe ronde van problemen kwam.

Die problemen zijn er nog steeds. Het bedrijf heeft een hoge rentelast die de rentabiliteit zwaar onder druk zet; de marktrente beweegt zich op lage niveaus, terwijl HEMA leent tegen 7,5%. Ook is het merk internationaal sterk versnipperd uitgewaaierd. De omzet in landen als Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten is niet winstgevend, terwijl de aandacht die zulke activiteiten vergt groot is.

Ruim driekwart van de jaaromzet van Hema komt uit Nederland, zo’n 10% uit België en Luxemburg en bijna 9% uit Frankrijk. In deze landen daalt echter de omzet in de fysieke winkels. Daarom is de belangrijkste managementuitdaging de ombuiging van de trend. Dat heeft een duidelijk motief: online groeit de omzet snel, zeker sinds de uitbraak van het coronavirus.

Als de rentekwestie is opgelost met de banken, is de rest een kwestie van strategische keuzen omzetten in tactiek en die managen. Parcom en Jumbo zullen dan zeer waarschijnlijk HEMA kopen. HEMA blijft dan behouden voor Nederland. Jumbo en HEMA werken reeds samen door elkaars producten aan te bieden. De coronacrisis zet extra druk op een bereidwillige oplossing. Te verwachten valt dat Jumbo na het gezond maken van het bedrijf het aandeel van Parcom zal overnemen. Daarmee verwerft de Veghelse supermarktfamilie naast honderden winkels op vele uitstekende locaties, een ijzersterk merk dat geschikt is voor online uitrol.
Dit artikel afdrukken