Dat zegt topman Tjeerd Jegen. In het Financieele Dagblad en het AD kijkt Jegen vooruit en blikt hij terug op een “bijzonder en bewogen jaar”.

De topman maakt een bevrijde indruk, schrijft het FD. Eindelijk mag Jegen nu ondernemen, na de overname van de warenhuisketen door de Nederlandse zakenman Marcel Boekhoorn. “Met Marcel waait er een frisse wind. Hij kent geen handrem, maar zegt 'ga er gewoon voor'.” Dat maakt dat Jegen in gesprek met het FD een lange lijst plannen kan presenteren. “Onze nieuwe strategie steunt op 3 pilaren. Investeren in onze thuismarkten, groei via partners en kostenbesparingen.”

Hema als wereldmerk
Het doel van Boekhoorn is Hema als wereldmerk neer te zetten. Dat moet gebeuren met zogenoemde 'masterfranchise-partners'. Partners die meerdere warenhuizen per land openen. Grote namen uit Frankrijk en Duitsland hebben zich al gemeld, zegt Jegen.

Naast Europa en Azië wil Hema naar een derde continent. “Ik kan nog niet zeggen welke. We gaan daar onze eigen spullen verkopen via franchisers, online en via winkels”, aldus Jegen.

Samen met grote namen uit de designwereld overweegt het warenhuis ook om een aantal van de iconische producten, zoals rompertjes en de Ketelbinkie-waterkokers, te vernieuwen. De verkoop van de eigen Hema-bakkerij waar de iconische tompoucen van het bedrijf worden gebakken, past in het plaatje om de schuldenlast te verlagen.

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken