Van 51.000 naar 282.000 klanten
Vakblad Distrifood leidt deze sterke groei af uit documenten die op de site van moederbedrijf Rocket Internet kunnen worden geraadpleegd. Het aantal abonnees van HelloFresh groeide met zeer ruim vijf maal, van 51.000 naar bijna 282.000.
HelloFresh mikt dit jaar op de bezorging van in totaal 50 miljoen maaltijden. Twinkle gaat ervan uit dat de omzet zal uitkomen op een zeer ruime verdrievoudiging. Het lijkt erop dat de kapitaalinjectie die HelloFresh kreeg om in hoog tempo het aantal klanten te kunnen uitbreiden, zijn vruchten afwerpt.
Geen zorgen
Klanten van HelloFresh hebben een flexibel lidmaatschap op de bezorging van maaltijdboxen. Die bevatten de juiste hoeveelheden ingrediënten voor een aantal maaltijden. Het concept ontzorgt en biedt gemak. De klant hoeft niet meer te bedenken wat hij of zij wil eten en er geen boodschappen meer voor te doen. HelloFresh ging in 2012 van start in Duitsland. Kort daarna startte het bedrijf in Nederland. Sinds begin dit jaar is het ook in België actief.
Fotocredits: Wervingsactie HelloFresh in Hoog-Catharijne, Foodlog Media
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Indrukwekkend! Dat zijn dus bijna 100.000 maaltijden / dag. Dat afgezet tegen de ca. 8 miljoen huishoudens in NL wil dus zeggen dat 1 op de 80 Nederlanders maaltijden van Hello Fresh koopt! Als het niet per huishouden is maar per persoon kom je nog op 1 op 160 uit; ik vindt het gezien de groeifase van het bedrijf nog steeds erg veel.
Engelbert, ik weet het niet helemaal zeker, maar de cijfers hebben bij mijn weten niet alleen betrekking op NL.
Zoals Teun vd Keuken zich tegen Marqt (niet echt genoeg en te duur) keerde, lijkt nu de NRC zich tegen Hello Fresh te keren: "Hoewel het jonge bedrijf zijn best doet om vooral klein, hipster en lokaal over te komen is vrij duidelijk dat het dat allemaal juist níet is."
Oke, het zijn internationale cijfers waardoor mijn beeld van marktomvang niet klopte. Inmiddels de plannen van Picnic gehoord en vooral de mensen die er achter zitten, mede daardoor lijkt succes gegarandeerd en zal het de groei van Hello Fresh wel beperken. Bij on-line boodschappen is de timing en logistiek de kern en juist dat heeft Picnic het best uitgetest en onderzocht. Als ze dat eenmaal boven het maaiveld hebben dan hebben ze goud in handen want dan zijn er veel producenten die aan willen sluiten. Denk eens even in welke kostenbesparing hier mogelijk is, niet meer van A naar B en vervolgens naar C,D,E en het hele alfabet maar direct naar de eindverbruiker. De waarde van een meter winkelschap bij de supermarkten zal dalen, nieuwe kans voor de A merken.
Maaltijdboxenbezorger HelloFresh haalde in een nieuwe financieringsronde 75 miljoen euro op. Daarmee komt de waardering van het bedrijf uit op zo'n 2,6 miljard euro, meldt De Levensmiddelenkrant.