Een kwart van de Nederlanders koopt voor het paasontbijt luxe-producten. Eén op de drie consumenten nuttigt het paasontbijt uitgebreid met familie. Volgens Kellogg's wint ontbijten in het algemeen aan populariteit. Drie jaar geleden zou iets meer dan de helft van de Nederlanders elke dag van de week hebben ontbeten. Vorig jaar was het bijna driekwart.
Als het gaat om tijdsbesteding tijdens Pasen is een buitenactiviteit bij dertig procent favoriet. Ruim vier op de tien Nederlanders blijven het liefst binnen, thuis of bij familie. Zeventien procent geeft aan met vakantie te gaan tijdens de paasdagen.
bron: novum
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ten eerste wantrouw ik onderzoek dat door een producent met eigenbelang wordt gepresenteerd. Nog erger is dat daarbij een opinieonderzoek onder "concumenten" als maatgevend wordt gepresenteerd. Immers, inmiddels is duidelijk dat je door slimme manipulatie van je vragen elke stelling via "opinieonderzoek" te staven is. De stelling dat ontbijt aan populariteit wint is in ieder geval in strijd met veel ander onderzoek, dat toont dat bijvoorbeeld jongeren minder ontbijten (http://w3.nigz.nl/docfiles/factsheet9.pdf), laagbetaalden weinig ontbijten (www.ggdhartvoorbrabant.nl/assets/binaries/Informatie_voor/gemeenten/Beleidskaarten/beleidskaart_voeding1.doc), afslankers weinig ontbijten, werkenden minder ontbijten, etc.
Ten tweede heeft de afgelopen jaren het "X-ontbijt" (vul voor X een feestdag naar keuze in, bijv. Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, en binnenkort waarschijnlijk ook Bevrijdingsdag en Prinsjesdag), gedreven door commercie, een grote opgang gemaakt. Meest stuitend is het oprukken van de "X-stol", waarbij telkenmale dezelfde met spijsimitatie gevulde broodmassa aan de man wordt gebracht. Ook voor de rest is het "commerciele" ontbijt in opmars. Het valt mij dan nog mee dat de helft van de Nederlanders zich niet voor deze trend laat strikken.
Let wel, ik ben erg voor ontbijt, en voor zo af en toe een lekker ontbijt, maar de commerciele push stuit me daarbij tegen de borst.