Onder druk van aandeelhouders en campagnevoeders gooit Nestlé de voedingswaarde van zijn gehele wereldwijde portfolio open. Het bedrijf is er trots op "een nieuwe standaard in bedrijfstransparantie" neer te zetten door als eerste grote voedingsproducent te rapporteren over de voedingswaarde.

Nestlé legde zijn portfolio naast het Health Star Rating(HSR)-systeem. Daaruit bleek dat van de netto-omzet van Nestlé’s reguliere assortiment (€94,4 miljard) vorig jaar 54% afkomstig is van voedingsmiddelen en dranken die niet gezond mogen heten. Om precies te zijn: 17% van de omzet werd gegenereerd door producten met een HSR-score van minder dan 1.5, 18% kwam van de producten met een score tussen 1.5 en 3.5, en 35% van dat deel van de portefeuille waarop HSR niet van toepassing is (zoals dierenvoeding). Ook voor baby- en gespecialiseerde medische voeding, die goed waren voor €15,9 miljard omzet, is HSR niet van toepassing, aldus de Financial Times. In totaal kwam 30% van de omzet van producten met minstens 3,5 HSR-sterren.

Kijk je op productniveau, dan is het beeld anders. Van de Nestlé-producten draagt 57% minstens 3,5 ster. Dat bevestigt volgens Nestlé dat het bedrijf de afgelopen jaren "goed en veel werk heeft verricht".

Er zijn grenzen aan wat voedingsbedrijven kunnen doen om gezondere producten te pushen, ook gezien de kostenstijgingen en inflatie. "Het is duidelijk dat er nog werk aan de winkel is," zegt topman Mark Schneider. Genotgerelateerde categorieën, zoals snoep, zullen bovendien "nooit tot de gezondere categorie gaan behoren."

Buitenstaanders vinden het juist zorgwekkend dat het bedrijf nog steeds voor het overgrote deel afhankelijk is van de verkoop van minder gezonde voedingsmiddelen en dranken.

Nestlé gaat ook volop door op de plantaardige markt, (behalve in Groot-Brittannië, waar het voedingsbedrijf stopt met de verkoop van erwtenmelk Wunda en Garden Gourmet vleesvervangers). De plantaardige tak maakte een hoge groei door en behaalde een omzet van om en nabij de €1 miljard.

Nestlé legde zijn portfolio's ook langs andere gezondheidskeurmerken die in 13 landen met overheidsgoedkeuring ingevoerd zijn. Zo bleek in Frankrijk de hoogste score voor producten met een Nutri-Score een A te zijn (17%); in Duitsland gold dat de hoogste score voor de C (19%). In Groot-Brittannië, dat een stoplicht-rating kent, krijgt 42% van de daar verkocht Nestlé-producten het oordeel 'niet hoog in vet, suiker of zout (HFSS) weet FoodNavigator.
  • Deel
Druk af