De biermarkt groeit niet meer, neemt zelfs af. Ten gunste van wijn. Rosé zat al jaren in de lift. Dit jaar zou ook de Prosecco een tik uitdelen. Daarom komt Heineken met een nieuw drankje: Charli, speciaal voor vrouwen.
Vrouwen drinken wat Heineken betreft te weinig bier maar teveel wijn. Dat moet maar eens afgelopen zijn, zeker met die sowieso dalende bierconsumptie. Charli is een drankje op basis van cider, gerstemout en bubbelwater en, volgens Heineken, "hét alternatief voor bier en wijn''. Charli wordt vanaf eind deze week getest in een aantal café's. Het is de bedoeling dat het straks van de tap en op fles beschikbaar komt.
Interessant is de motivatie die Heineken heeft bedacht om het product te marketen. "Charli is er speciaal voor mensen die niet van bier houden en de kwaliteit van wijn niet helemaal vertrouwen", volgens Heineken.
Dat je het moet kopen omdat je niet van bier houdt, snap ik. Heineken gaat niet zijn eigen glazen ingooien, maar wel die van een ander.
Het aanbieden als alternatief voor sapjes en watertjes kan niet. Dat zou Heineken als alcoholventer strafpunten kosten: maatschappelijk onverantwoord. Dus valt Heineken wijn aan: als je de kwaliteit daarvan niet vertrouwt drink je voortaan Charli.
Helemaal eens voor wat betreft de smaakkwaliteit van de meeste café-wijn.
Maar bedoelt het bedrijf misschien nog meer op te roepen? Vieze rode hoofdpijnwijn zal ook wel knoeiwijn zijn. Niets is minder waar. Hoe ondrinkbaar ook, wijn is nog altijd een van de meest pure producten. Laten we daar nou niet over gaan zeuren en nog meer wantrouwen gaan creëren waar het onterecht is.
Wantrouwen is goedkoop. Je krijgt het gratis van de consument.
Heineken zou er beter aan doen te zeggen dat het om KWALITEIT en iets LEKKERDERS gaat. Daar hebben we behoefte aan. Net als aan betere caféwijn trouwens ook.
A propos, zitten er wel vrouwen op Charli te wachten of is het een natte droom van Heineken? Gewoon meer vocht uit eigen fabriek verkopen. Afschieten dus als het niet in onze enige behoefte voorziet: is het LEKKERDER?
Ik wil niet weer iets nieuws, maar iets beters.
Mocht je het gaan proeven, bijv. in het Amsterdamse etablissement Thijssen, laat hier dan even weten wat je ervan vond.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De kop had dus moeten zijn: Heineken verspeelt vertrouwen.
Cider, gerstemout, bubbelwater en ook nog een toegevoegde vruchtensmaak? Men weet kennelijk niet meer dat cider van de vrucht appel wordt gemaakt en na gisting op de fles al op zich zelf een bubbeldrankje is.
Nog even en er blijft ons niets anders over dan dat een ieder zijn eigen mousserende cider gaat maken. Zo moeilijk is dat niet en erg lekker. Veel lekkerder dan de zoete troep die je hier in de winkel kan kopen om over het rommeltje Charli maar te zwijgen.
Als kleinere wijnimporteur erger ik me groen en geel aan de blabla marketing teksten van Heineken. Deze nieuwe vinding is voor mensen die de kwaliteit van wijn niet vertrouwen in het café? Zo lust ik er ook nog wel een paar! Mijn ervaring is dat Heineken (en andere brouwers) met prijsdumping, financiering, kortingen en ander constructies een gedeelte van de Nederlandse horeca in zijn greep heeft. En dat je Charli maar beter kunt drinken omdat de kwaliteit van wijn in het café maar zozo is? Juist Heineken probeert voet aan de grond te krijgen in de wijnmarkt en levert van die belabberde wijnen aan de horeca.... Bij de introductie van het rosé bieren hadden ze ook al van deze verhalen!
Vlamingen wel, Limburgers echter...
Alle gekheid-in-een-slokje: weet je dat die belgacom-lijn van Westvleteren de tweede drukste van het land is!?
Bellen? : 057-40.10.57 - een maximum van twee bakken (samen 60 euro)
Ik dacht altijd dat Vlamingen het over paardenpis hadden ;-)