Het Franse café heeft het moeilijk. Traditiegetrouw is het café de plek waar je de hele dag terecht kunt voor een kop koffie, een biertje of een glas wijn, met een croquemonsieur of zelfs een volledige maaltijd. In 1960 waren er nog ruim 200.000 in Frankrijk, maar dat aantal is inmiddels teruggelopen tot 28.000. Dus doen ze hun uiterste best om terrein terug te winnen.

Heineken, de grootste brouwer in Frankrijk met merken als Pelforth, Desperados en Affligem, helpt daarbij graag 'de klanten weer naar de toog te lokken'. Want ook de bierverkopen lopen terug. Was eind jaren 90 nog 40% van de omzet van de café's aan bierverkoop te danken, inmiddels is dat nog maar de helft. De café's hebben zich uit de markt laten spelen door de fastfoodketens en veranderende lunchgewoonten van de Fransen zelf.

Dus biedt café Le Biscornu in Parijs sinds maart een eigen 'fastfoodformule' voor de lunch. Voor 6,50 serveert de barman, aan de bar, een broodje met een biertje, en zelfs nog een koffie na. Verkopen van broodjes én bier zijn sindsdien verdubbeld. Dat schrijft Le Figaro.
Dit artikel afdrukken