De newsroom van 2 augustus 2021, de Foodlog-selectie van berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers. Hier vind je onze voorgaande selecties.
Heineken maakt weer winst. De Nederlandse bierbrouwer verkocht zelfs 9,6% meer bier in de eerste 6 maanden van 2021 dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat liet het bedrijf maandag weten.
De groei heeft Heineken vooral te danken aan de heropende horeca in veel Europese landen en de VS. Vooral in de regio's Noord- en Zuid-Amerika en Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa verkochten dit jaar 17% meer bier dan vorig jaar. Nederland verloor juist 5% omzet in de eerste helft van 2021. Vooral in de horeca werd 40-50% minder bier verkocht dan dezelfde periode een jaar eerder. Dat verlies werd goedgemaakt door supermarkten die weer 15% meer bier verkochten omdat we buiten de deur geen pilsje konden gaan pakken (RTL Nieuws, zie 1.6).
Begin 2020 maakte Heineken €300 miljoen verlies; begin 2021 staat de teller weer op ruim €1 miljard winst. CEO Dolf van den Brink voorziet nog geen volledig herstel van de pandemie. Hij wijt dat onder meer aan de onzekere positie van Heineken in landen met opkomende markten, zoals landen in Afrika en Azië. Juist de regionale verschillen in maatregelen (zoals horecasluitingen en lockdowns) bepalen voor Heineken sterk de bierafzet (De Tijd, zie 1.4).
Ook de sterk gestegen prijzen van grondstoffen drukken de marges van de wereldwijd actieve Nederlandse bierreus. Vooral de prijzen van hop, plastic en aluminium stegen met 40-50%. Die kosten hoopt Heineken de komende tijd te dekken door middel van kostenbesparingen (door op banen te bezuinigen), prijsverhogingen (in het buitenland stegen de verkoopprijzen al met 0,8% het afgelopen halfjaar) en innovaties in het assortiment (zoals premiummerken met hoge marges). Van den Brink verwacht de stijgingen van zijn inkoopkosten de tweede helft van dit jaar en volgend jaar te blijven voelen (Het Financieele Dagblad, zie 1.7).
Dit artikel afdrukken
De groei heeft Heineken vooral te danken aan de heropende horeca in veel Europese landen en de VS. Vooral in de regio's Noord- en Zuid-Amerika en Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa verkochten dit jaar 17% meer bier dan vorig jaar. Nederland verloor juist 5% omzet in de eerste helft van 2021. Vooral in de horeca werd 40-50% minder bier verkocht dan dezelfde periode een jaar eerder. Dat verlies werd goedgemaakt door supermarkten die weer 15% meer bier verkochten omdat we buiten de deur geen pilsje konden gaan pakken (RTL Nieuws, zie 1.6).
Begin 2020 maakte Heineken €300 miljoen verlies; begin 2021 staat de teller weer op ruim €1 miljard winst. CEO Dolf van den Brink voorziet nog geen volledig herstel van de pandemie. Hij wijt dat onder meer aan de onzekere positie van Heineken in landen met opkomende markten, zoals landen in Afrika en Azië. Juist de regionale verschillen in maatregelen (zoals horecasluitingen en lockdowns) bepalen voor Heineken sterk de bierafzet (De Tijd, zie 1.4).
Ook de sterk gestegen prijzen van grondstoffen drukken de marges van de wereldwijd actieve Nederlandse bierreus. Vooral de prijzen van hop, plastic en aluminium stegen met 40-50%. Die kosten hoopt Heineken de komende tijd te dekken door middel van kostenbesparingen (door op banen te bezuinigen), prijsverhogingen (in het buitenland stegen de verkoopprijzen al met 0,8% het afgelopen halfjaar) en innovaties in het assortiment (zoals premiummerken met hoge marges). Van den Brink verwacht de stijgingen van zijn inkoopkosten de tweede helft van dit jaar en volgend jaar te blijven voelen (Het Financieele Dagblad, zie 1.7).
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Waarom is er angst voor lege zuivelschappen in VK?
Boerenbusiness -
Lamb Weston verwacht snel herstel fritesmarkt
Boerenbusiness -
Resultaten Heineken in teken van heropening horeca
MissetHoreca -
Heineken worstelt met grondstoffenfactuur
De Tijd -
Heineken verdubbelt winst, coronaversoepelingen helpen
Distrifood -
Winst Heineken explodeert, Nederland blijft nog achter
RTL Nieuws -
Corona-effect ebt weg bij Heineken, maar dure grondstoffen dreigen
Het Financieele Dagblad
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›4. Overig
-
Kabinet verlengt verbod op eendaagse evenementen zonder vaste zitplaats tot 1 september, met uitzondering van kleinschalige evenementen buiten onder voorwaarden
Rijksoverheid -
‘Farmaceuten Pfizer en Moderna verhoogden de prijzen van hun vaccins’
de Volkskrant -
Coronavirus digest: Pfizer, Moderna raise vaccines prices in EU
Deutsche Welle
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
4. Overig
2a en 3a De wurgcontracten van het grote Pfizer experiment ‘made in Holland’.
• Een uitgelekt document ontrafeld door Twitter gebruiker Ehden onthult de bizarre voorwaarden van Pfizer's internationale COVID-19 vaccine overeenkomsten.
• Landen die Pfizer's COVID-19 prik kopen moeten erkennen dat ‘Pfizer's inspanningen om het product te ontwikkelen en te produceren onderhevig zijn aan significante risico's en onzekerheden’.
• In het geval dat er een geneesmiddel of andere behandeling op de markt komt die COVID-19 kan voorkomen, behandelen of genezen, blijft de overeenkomst van kracht en moet het land de bestelling van het vaccin uitvoeren.
Ivermectine, bijvoorbeeld, is niet alleen veilig, goedkoop en overal verkrijgbaar, maar blijkt de sterfte aan COVID-19 met 81% te verminderen. Toch wordt het definitief genegeerd ten gunste van duurdere, en minder effectieve, behandelingen en de massale wereldwijde experimentele vaccinaties.
• De koper van Pfizer's COVID-19 vaccine moet ook twee feiten erkennen die onder het tapijt zijn geveegd en wat geen ‘expert’ ooit noemt : zowel de WERKZAAMHEID als de RISICO’S zijn ONBEKEND.
• Kopers moeten ‘Pfizer schadeloosstellen, verdedigen en vrijwaren . . . van en tegen alle rechtszaken, claims, acties, eisen, verliezen, schade, aansprakelijkheden, schikkingen, straffen, boetes, kosten en uitgaven die voortkomen uit, verband houden met of voortvloeien uit het vaccin’.
De overeenkomst met Albanië lijkt sterk op een andere overeenkomst, die online is gepubliceerd, tussen Pfizer en de Dominicaanse Republiek. Zij heeft niet alleen betrekking op COVID-19-vaccines, maar op elk product dat het gebruik of de effecten van ’n dergelijk vaccine versterkt.
Als het COVID-19 vaccine van Pfizer feite zo veilig en effectief is als Pfizer en de prikpooiers bij herhaling beweren, waarom eisen zij dan dit schandalig niveau van vrijwaring?
Hoe het met de contracten van de anderen zit laat zich raden, maar ik vermoed dat de grote lijnen wel dezelfde zijn.
Bent u nou óók zo benieuwd naar de voorwaarden met ons demissionaire duo Rutte & Dejonge?