Heineken maakt weer winst. De Nederlandse bierbrouwer verkocht zelfs 9,6% meer bier in de eerste 6 maanden van 2021 dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat liet het bedrijf maandag weten.

De groei heeft Heineken vooral te danken aan de heropende horeca in veel Europese landen en de VS. Vooral in de regio's Noord- en Zuid-Amerika en Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa verkochten dit jaar 17% meer bier dan vorig jaar. Nederland verloor juist 5% omzet in de eerste helft van 2021. Vooral in de horeca werd 40-50% minder bier verkocht dan dezelfde periode een jaar eerder. Dat verlies werd goedgemaakt door supermarkten die weer 15% meer bier verkochten omdat we buiten de deur geen pilsje konden gaan pakken (RTL Nieuws, zie 1.6).

Begin 2020 maakte Heineken €300 miljoen verlies; begin 2021 staat de teller weer op ruim €1 miljard winst. CEO Dolf van den Brink voorziet nog geen volledig herstel van de pandemie. Hij wijt dat onder meer aan de onzekere positie van Heineken in landen met opkomende markten, zoals landen in Afrika en Azië. Juist de regionale verschillen in maatregelen (zoals horecasluitingen en lockdowns) bepalen voor Heineken sterk de bierafzet (De Tijd, zie 1.4).

Ook de sterk gestegen prijzen van grondstoffen drukken de marges van de wereldwijd actieve Nederlandse bierreus. Vooral de prijzen van hop, plastic en aluminium stegen met 40-50%. Die kosten hoopt Heineken de komende tijd te dekken door middel van kostenbesparingen (door op banen te bezuinigen), prijsverhogingen (in het buitenland stegen de verkoopprijzen al met 0,8% het afgelopen halfjaar) en innovaties in het assortiment (zoals premiummerken met hoge marges). Van den Brink verwacht de stijgingen van zijn inkoopkosten de tweede helft van dit jaar en volgend jaar te blijven voelen (Het Financieele Dagblad, zie 1.7).
Dit artikel afdrukken