Vanaf deze week is er weer Ranja te koop. De limonadesiroop is het eerste 'nostalgie-merk' van de jonge participatiemaatschappij Nederlands MerkGoed. Dit jaar moeten er nog minstens 2 de schappen bereiken.
Het merk Ranja werd oorspronkelijk in 1920 op de markt gebracht door de Groningse drankfabrikant C. Polak & Zn. Polak maakte likeuren en in navolging daarvan ook siropen, zoals de originele Grenadine. Om ook de markt van geheelonthouders te kunnen bedienen, ontwikkelde Polak vervolgens Ranja. Polak stond bekend om zijn grootscheepse reclamecampagnes, waar ook het figuurtje Ranja Rienes een rol in speelde.
'Zoetstoffen en kleurstoffen eruit en nog maar 5 ingrediënten'
Hoewel ranja in de loop der jaren bijna een soortnaam is geworden, heeft Hollands MerkGoed toch het merkrecht kunnen verwerven. Andere siropen mogen zich dus geen 'ranja' noemen. De investeerders, waaronder mensen met ervaring in het sap-vak, hebben wel de uitstraling, maar niet de receptuur van Ranja overgenomen. 'Zoetstoffen en kleurstoffen eruit en enkel vijf ingrediënten moeten de basis zijn', schrijft De Levensmiddelenkrant. Dat lijkt op de manier waarop onlangs ook frisdrank Exota zijn come-back maakte. Beide producten zijn puurder dan hun origineel.
'Heimweemerken'
Nederlands MerkGoed verwacht dit jaar met nog twee 'nostalgie-producten' op de markt te komen, een sportmerk en nog een voedingsmerk. De investeringsmaatschappij zegt zich toe te leggen op het terugbrengen of opnieuw laten groeien van bekende Nederlandse merken. In die markt is het nieuwe bedrijf een concurrent van het sinds 2005 bestaande 'fonds voor heimweemerken' Neerlands Glorie van NPM, schrijft het FD.
'Samen de merken weer succesvol maken'
Nederlands MerkGoed denkt voldoende onderscheidend te kunnen opereren. Niet alleen richt Nederlands MerkGoed zich op kleinere bedrijven (€ 2 - 20 miljoen), ook werkt de jonge participatiemaatschappij nauw samen met de bedrijven waarin wordt geïnvesteerd. "'Wij zijn heel erg hands-on. We brengen niet alleen onze financiële kennis in, maar ook onze commerciële kennis. We willen samen met de ondernemers die merken weer succesvol maken. We merken dat veel ondernemers die nauwe samenwerking ook op prijs stellen."
Fotocredits: Wikimedia
Dit artikel afdrukken
'Zoetstoffen en kleurstoffen eruit en nog maar 5 ingrediënten'
Hoewel ranja in de loop der jaren bijna een soortnaam is geworden, heeft Hollands MerkGoed toch het merkrecht kunnen verwerven. Andere siropen mogen zich dus geen 'ranja' noemen. De investeerders, waaronder mensen met ervaring in het sap-vak, hebben wel de uitstraling, maar niet de receptuur van Ranja overgenomen. 'Zoetstoffen en kleurstoffen eruit en enkel vijf ingrediënten moeten de basis zijn', schrijft De Levensmiddelenkrant. Dat lijkt op de manier waarop onlangs ook frisdrank Exota zijn come-back maakte. Beide producten zijn puurder dan hun origineel.
'Heimweemerken'
Nederlands MerkGoed verwacht dit jaar met nog twee 'nostalgie-producten' op de markt te komen, een sportmerk en nog een voedingsmerk. De investeringsmaatschappij zegt zich toe te leggen op het terugbrengen of opnieuw laten groeien van bekende Nederlandse merken. In die markt is het nieuwe bedrijf een concurrent van het sinds 2005 bestaande 'fonds voor heimweemerken' Neerlands Glorie van NPM, schrijft het FD.
'Samen de merken weer succesvol maken'
Nederlands MerkGoed denkt voldoende onderscheidend te kunnen opereren. Niet alleen richt Nederlands MerkGoed zich op kleinere bedrijven (€ 2 - 20 miljoen), ook werkt de jonge participatiemaatschappij nauw samen met de bedrijven waarin wordt geïnvesteerd. "'Wij zijn heel erg hands-on. We brengen niet alleen onze financiële kennis in, maar ook onze commerciële kennis. We willen samen met de ondernemers die merken weer succesvol maken. We merken dat veel ondernemers die nauwe samenwerking ook op prijs stellen."
Fotocredits: Wikimedia
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er is een Ranja-website.
Ik ben benieuwd voor wie dit nu op de markt gebracht wordt. Het heet Ranja, maar heeft niets met de Ranja van vroeger te maken. Niet de smaak van weleer dus, hooguit de merknaam van weleer. Maar, zoals Niels al stelt, die is soortnaam geworden. Het verschil tussen de merken die Hans bij #2 noemt is dat Ranja decennia van de markt is geweest. (En Google niet direct een soortnaam geworden is.)
Het ziet er overigens allemaal wel lekker uit. Mooie glazen fles, mooie etiketten. Geen toegevoegde suikers of zoetstoffen. Niet teveel gegoochel met de smaakjes (geen aardbeilimonade met 96% appelsapconcentraat). Duurzame suiker (?). Het zou bij de hipster-ouders van nu zomaar aan kunnen slaan.
--- Correctie ---
Er wordt dus wel degelijk suiker toegevoegd. Duurzame kristalsuiker afkomstig uit suikerbieten van telers die aangesloten zijn bij de stichting Veldleeuwerik, om precies te zijn. Maar, toegevoegde suiker dus. Was er al weer bijna ingetuind.
Hallo Niels. Ik weet als geen beter dat soortnaam geen merk kan mag zijn. Ik had ooit Valencia als merknaam, en dat mocht niet.We praten hiet over de jaren 70-80n van vorige eeuw
Zo'n retromerk is leuk voor in verzorgingstehuizen en vergelijkbaar. Ter reminiscentie, de smaak van weleer. Activering, ook: elk zal natuurlijk graag zelf die siroop naar smaak aanlengen.
Plus die enkele verdwaalde Spanjaard die in de super de Ranja vindt: herkenning! { la naranjada ; el refresco a base de jarabe de frutas }
Ranja is terug, braaf, en mag blijven.
@Hans, een soortnaam kan niet als merknaam beschermd worden. Feitelijk kan dus iedereen de inmiddels tot soortnaam verworden ranja gebruiken als aanduiding voor zijn aanmaaklimonade. Ranja als merknaam is daarmee waardeloos.
Het zal inderdaad wel een paar nadeeltjes hebben Niels, maar er zijn toch ook wel wat succesvolle voorbeelden te benoemen: Chocomel, Spa, Luxaflex, Teflon, Zippo en een meer recente: Google uiteraard.
Ze hoeven i.i.g. niet veel communictiebudget uit te geven om (de wat oudere) consumenten uit te leggen wat Ranja is. Helaas heeft het inmiddels wel een beetje "oubollige" klank gekregen; ik kan me niet heugen dat ik een kind om een glaasje Ranja heb horen vragen...