Morgen schrijven de kranten erover. Wij doen het hieronder.
Voor nu is het woord aan de belangrijkste mensen: hen die het aangaat.
Wat had je nog willen vragen en aan wie? Waar werd je blij van en waar helemaal niet? Wat zou je nog op willen merken?
Laat het hier weten. Niet alleen wij van Foodlog, maar ook Anne-Marie Spierings, de Brabantse 'minister van Landbouw', wil het graag horen.
Dit waren de tweets:
#omfietsvarkens Tweets
(De tweets van @toekomst4 zijn die van een activist met een bijzondere missie; dat willen we toch wel opmerken om verkeerde indrukken te vermijden. Jumbo toonde zich met Anne-Corine Vlaardingerbroek een supermarkt die zich volledig open in het debat begeeft zonder daar ingewikkeld over te doen. Daar mag grote waardering voor zijn.)
- Omroep Brabant maakte een reportage: 'Varkenshouderij in Brabant zorgt voor overlast en levert niets op'
- Het Brabants Dagblad bracht het nieuws positief: Jumbo wil na kip ook varken vernieuwen
- Op Pig Business had Jumbo al verklaard: Wij kunnen het varkensprobleem niet oplossen, maar wel dat van onze boeren
Fotocredits: Bas Uterwijk/Foodlog Media
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Onderzoeken naar vleesconsumptie en trends in vlees kunnen zeer waardevol zijn, mits goed uitgevoerd. Aan dat laatste schort het vaak, met uitzondering dus van Trendbox.
Twee jaar geleden - ten tijde van het paardenvleesschandaal - kwam er een onderzoek van Natuur & Milieu meen ik, waarin duidelijk werd geconcludeerd dat consumenten hun aankoopgedrag in vlees wel degelijk stevig zouden bijstellen. Stas Dijksma riep het op het podium van de Agrifoodtop. Hoera! De consument beweegt. Na mevrouw Dijksma mocht ik het podium op. Ik citeerde slechts de verkoopcijfers van het productschap vee en vlees waarin duidelijk werd dat de verkoop van kiloknallers opnieuw was gestegen en algehele consumptie van vlees was toegenomen.
Misschien is het een idee Henk, om eens met Goos Eilander van gedachten te wisselen hoe je een steekhoudend trendonderzoek zou kunnen doen? Weet niet of hij daartoe bereid is maar de kennis heeft hij in elk geval wel. Dan doe je al dat werk in elk geval niet voor niets.
#34 + #37 + #39 + #41: Kijk Mark en Wouter, jullie reactie op mijn bijdrage heeft tot gevolg dat elk dergelijk onderzoek zoals bedoeld door Fontys onmogelijk wordt gemaakt. Fontys en zijn onderzoeker gaan niet aan de ingang van de supermarkt staan met een aantal vragen voor de mensen die inkopen willen doen, zoals kennelijk in Engeland is gebeurd. Die vorm van onderzoek wordt hopelijk niet bedoeld...dat is naam onderzoek niet waard. Dan kan ik met je eens dat daar een gevaar inzit. Dagelijks staan er op Hoog Catherijne studenten met grote flappen in handen. Zij proberen mij een vraag te stellen of Unox nog wel bevalt... die jongens en meijsjes onderbreek ik met de vraag of ze de weg willen wijzen, dat is veel belangrijker voor mij dan Unox op dat moment. Kennelijk weet die NGO uit de UK ook niet wat waardevolle onderzoeken zijn.
Er zijn genoeg andere vormen van onderzoek die wel resultaten opleveren. Derhalve Mark en Wouter niet flauw zijn en kom met argumenten waarom trendonderzoeken naar vlees niet waardevol zouden kunnen zijn.
O jee, misverstand Mark. Excuus! Ik las dat Henk verwijst naar #1 (en dus naar het gefilmde marktonderzoek dat we vertoonden). Jij gaat in op het Fontys-onderzoek.
Dick, welk onderzoek is in godsnaam 'dit onderhavige onderzoek'? Ik reageerde op de plannen (aka toekomst) van Henk
Mark #41, dat vraag ik om het onderhavige onderzoek geen 'dit soort onderzoek' was. Er is al genoeg ruis op de lijn.
Het onderzoeksresultaat bestaat uit een filmpje. Zonder enige conclusie. Die is aan de goeie marketeers.