Nu Sinterklaas ons land weer heeft verlaten, is het tijd voor de kerstcampagnes. Bij Albert Heijn, PLUS en Jumbo draait het dit jaar allemaal om 'samen kerstmis vieren'. Jumbo gaat voor een sprookjesachtige kerstreclame met bosdieren, Albert Heijn en PLUS verbinden het thema met 'eenzaamheid'.

Kerstmis vier je samen
Kerstmis vier je samen, zo denken ze bij zowel Plus als Albert Heijn. De hoofdrolspeler in de Appie-commercial is een oude weduwnaar. Op de klanken van Adèle's 'Make you feel my love' wordt hij uiteindelijk welkom geheten in het warme bad van de gehele familie van een oudere dame, waarmee hij duidelijk iets meer heeft dan gewone vriendschap.


Bij PLUS pendelt een meisje de hele tijd heen en weer tussen haar gescheiden ouders. Na alle feestvreugde vooraf zit haar vader toch alleen tijdens het kerstdiner. Dat kan het meisje niet over haar hart krijgen en ze nodigt hem 'stiekem' en subtiel uit bij zijn ex-schoonfamilie waar hij hartelijk wordt ontvangen. "Want goed eten gaat ook over samen eten", aldus PLUS.



Disney-gevoel
Vorig jaar wonnen reclamebureau Alfred en Jumbo een Gouden Loekie met hun kerstreclame waar vader Frank vreemden op straat een helpende hand bood. Dit jaar viert de bekende Jumbo-familie de feestdagen in een bosrijke, winterse omgeving en wordt vader Frank zelf een beetje geholpen. "Bij Jumbo staat familie en samen zijn centraal", aldus Patrick de Zeeuw van Alfred. "We hebben inspiratie gehaald uit klassieke sprookjes en kerstverhalen. We willen dat Disney-gevoel bereiken."

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.




Na al deze 'feel good'-beelden ben ik toch benieuwd. Ik krijg bij alle drie een brok in mijn keel. Bij wie van de drie pink jij de meeste traantjes weg?

Overigens, mijn favoriet blijft de prachtige kerstcommercial uit 2015 van de Duitse super Edeka:

Dit artikel afdrukken