Om consumenten in het feestdagengevoel te krijgen, pakken bedrijven veelal groots uit met kerstcommercials. Zo wordt in reclameland elke november uitgekeken naar de kerstcampagne van John Lewis. Het Britse warenhuis is wereldwijd beroemd om zijn hartverwarmende en tranentrekkende kerstreclames. Maar ook de Nederlandse supermarkten kunnen er wat van.
Nu Sinterklaas ons land weer heeft verlaten, is het tijd voor de kerstcampagnes. Bij Albert Heijn, PLUS en Jumbo draait het dit jaar allemaal om 'samen kerstmis vieren'. Jumbo gaat voor een sprookjesachtige kerstreclame met bosdieren, Albert Heijn en PLUS verbinden het thema met 'eenzaamheid'.
Kerstmis vier je samen
Kerstmis vier je samen, zo denken ze bij zowel Plus als Albert Heijn. De hoofdrolspeler in de Appie-commercial is een oude weduwnaar. Op de klanken van Adèle's 'Make you feel my love' wordt hij uiteindelijk welkom geheten in het warme bad van de gehele familie van een oudere dame, waarmee hij duidelijk iets meer heeft dan gewone vriendschap.
Bij PLUS pendelt een meisje de hele tijd heen en weer tussen haar gescheiden ouders. Na alle feestvreugde vooraf zit haar vader toch alleen tijdens het kerstdiner. Dat kan het meisje niet over haar hart krijgen en ze nodigt hem 'stiekem' en subtiel uit bij zijn ex-schoonfamilie waar hij hartelijk wordt ontvangen. "Want goed eten gaat ook over samen eten", aldus PLUS.
Disney-gevoel
Vorig jaar wonnen reclamebureau Alfred en Jumbo een Gouden Loekie met hun kerstreclame waar vader Frank vreemden op straat een helpende hand bood. Dit jaar viert de bekende Jumbo-familie de feestdagen in een bosrijke, winterse omgeving en wordt vader Frank zelf een beetje geholpen. "Bij Jumbo staat familie en samen zijn centraal", aldus Patrick de Zeeuw van Alfred. "We hebben inspiratie gehaald uit klassieke sprookjes en kerstverhalen. We willen dat Disney-gevoel bereiken."
Na al deze 'feel good'-beelden ben ik toch benieuwd. Ik krijg bij alle drie een brok in mijn keel. Bij wie van de drie pink jij de meeste traantjes weg?
Overigens, mijn favoriet blijft de prachtige kerstcommercial uit 2015 van de Duitse super Edeka:
Dit artikel afdrukken
Kerstmis vier je samen
Kerstmis vier je samen, zo denken ze bij zowel Plus als Albert Heijn. De hoofdrolspeler in de Appie-commercial is een oude weduwnaar. Op de klanken van Adèle's 'Make you feel my love' wordt hij uiteindelijk welkom geheten in het warme bad van de gehele familie van een oudere dame, waarmee hij duidelijk iets meer heeft dan gewone vriendschap.
Bij PLUS pendelt een meisje de hele tijd heen en weer tussen haar gescheiden ouders. Na alle feestvreugde vooraf zit haar vader toch alleen tijdens het kerstdiner. Dat kan het meisje niet over haar hart krijgen en ze nodigt hem 'stiekem' en subtiel uit bij zijn ex-schoonfamilie waar hij hartelijk wordt ontvangen. "Want goed eten gaat ook over samen eten", aldus PLUS.
Disney-gevoel
Vorig jaar wonnen reclamebureau Alfred en Jumbo een Gouden Loekie met hun kerstreclame waar vader Frank vreemden op straat een helpende hand bood. Dit jaar viert de bekende Jumbo-familie de feestdagen in een bosrijke, winterse omgeving en wordt vader Frank zelf een beetje geholpen. "Bij Jumbo staat familie en samen zijn centraal", aldus Patrick de Zeeuw van Alfred. "We hebben inspiratie gehaald uit klassieke sprookjes en kerstverhalen. We willen dat Disney-gevoel bereiken."
Na al deze 'feel good'-beelden ben ik toch benieuwd. Ik krijg bij alle drie een brok in mijn keel. Bij wie van de drie pink jij de meeste traantjes weg?
Overigens, mijn favoriet blijft de prachtige kerstcommercial uit 2015 van de Duitse super Edeka:
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De kerstcommercial van Albert Heijn won de STER Gouden Loeki 2017, meldt de NOS.
"De hele top-3 werd gevuld door reclames met een winters thema. Op twee stond een spotje van Douwe Egberts over de 'burendag' en de kerstcommercial van Jumbo eindigde als derde". De Gouden Loeki is een publieksverkiezing (50% publiekspanel, 50% het Nederlandse publiek, weet Distrifood) van de beste reclamespot van het jaar. Albert Heijn won vorig jaar overigens ook de Loden Leeuw, voor de meest irritante reclamespot.
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van marktonderzoeker GfK de 10 "mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal". Uit de 40 kwartaalwinnaars kiest het panel de 10 jaarfinalisten. Dit jaar waren dat naast de winnaar van Albert Heijn, twee spotjes van Jumbo, twee van Ohra en de andere waren van Gamma, Douwe Egberts, Plus, Volkswagen en het Wereld Natuur Fonds.
Even een verhaaltje over die commerciële AH. Vandaag kwam ik na het boodschappen doen buiten om mijn fiets met lekke achterband te vinden. Ik woon in een dorp op 5 km. van de winkel, dus dat is een uur lopen. Terug de winkel in; of ze misschien bij Appie achter een pomp hadden staan? Er werd naarstig gezocht. Nee, helaas. Maar niet getreurd. Fiets, boodschappen en ikzelf werden in de bedrijfsbus geladen en thuis gebracht.
Weet u...in al die winkels werken mensen, en mensen deugen (meestal dan).
Klopt, Jan Peter. Ismael ten Heuvel van pinkrabbit. (Let op het roze konijntje in de Plus commercial.) Heb met hem mogen werken, een vakman. Dat blijkt ook, want de commercials raken in het hart. Maar, het zijn filmpjes van supermarkten. Bedrijven die de kassa met de feestdagen boven de kerkklokken uit willen horen rinkelen. En juist daarom voel ik me emotioneel misbruikt.
Ter informatie: AH en Plus zijn door dezelfde regisseur gemaakt.
Brok in mijn keel? Zure oprisping. AH en Plus spannen de kroon met hun emotionele aanrandingen. Het zijn supermarkten godbetert! Jumbo laat in ieder geval eerlijk zien dat het allemaal maar een sprookje is.
Iets positiefs? De filmpjes op zichzelf zijn vakwerk.