Weer leren koken
“De ervaring leert dat het toepassen van een gezondere levensstijl niet altijd eenvoudig is. Het zoeken naar recepten, boodschappen doen en het koken zelf kan (te) veel tijd in beslag nemen. Dit zou de reden kunnen zijn dat sommige patiënten moeite hebben met het volgen van een gezonder eetpatroon. Door hen een maaltijdbox aan te bieden, wordt geprobeerd het veranderen van het eetpatroon voor die groep patiënten gemakkelijker te maken,” staat in het persbericht te lezen.
Als je de maaltijden vergelijkt met die uit de snackbar, een afhaalpizza of een zak chips als avondeten, dan is het gezonder. We kiezen voor dit project mensen uit die dat steuntje in de rug nodig hebbenHet doel is dat de mensen door middel van de maaltijdboxen leren welke stappen ze kunnen zetten om een gezonder en meer gevarieerd eetpatroon te ontwikkelen. Het ziekenhuis selecteert patiënten die gemotiveerd zijn om hun eetpatroon te veranderen. Zij krijgen drie weken gratis de Allerhande Box met ingrediënten voor 3 maaltijden erin. Cardioloog Martin Jan Schalij in het Leidsch Dagblad: "Het is niet zo dat deze box supergezond is; er wordt vaak te veel zout toegevoegd. Maar als je de maaltijden vergelijkt met die uit de snackbar, een afhaalpizza of een zak chips als avondeten, dan is het gezonder. We kiezen voor dit project mensen uit die dat steuntje in de rug nodig hebben."
Na de proefperiode krijgen de patiënten een online vragenlijst, waarmee het LUMC de ervaringen evalueert. "Als de pilot een succes blijkt, hopen we samen met Albert Heijn te werken aan een box die toegespitst is op patiënten met een hartinfarct,” vertelt me Sharon Rijkaart, woordvoerder van het LUMC. Schalij: "We willen eerst kijken of mensen ermee aan de slag gaan. Als het aanslaat, gaan we het effect op de gezondheid wetenschappelijk onderzoeken."
Maximaliseren van de zorg
Het initiatief past binnen een project dat het LUMC twee jaar geleden is gestart om mensen na een hartinfarct te helpen gezonder te leven. "We geven de deelnemers een weegschaal, een hartslagmeter en een bloeddrukmeter mee naar huis. Ze krijgen hulp van een diëtist en voeren diverse gesprekken via Skype, zodat ze niet steeds naar het ziekenhuis hoeven te komen," legt Schalij uit. Ook sluit het concept aan bij het relatief nieuwe platform Value Based Health Care, waarin gezondheidsorganisaties streven naar een maximalisatie van de waarde van zorg voor de patiënt en het minimaliseren van zorgkosten.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#5 Ik heb weinig tot geen vertrouwen in de goede bedoelingen van AH zodra het niet direct met bedrijfsvoering en optimalisering van de winst te maken heeft. Als er één supermarkt dit de afgelopen decennia wel bewezen heeft, is het AH. Via hun gratis verspreide marketingtoop maken ze de consument wijs dat alles vooral snel en gemakkelijk moet zijn en dat je daar schaar en blikopener bij nodig hebt. Van een supermarkt, die consumenten doelbewust op het verkeerde been zet wat betreft de herkomst, duurzaamheid en productiemethodes van hun producten verwacht ik weinig op het gebied van altruïsme naar diezelfde consument. Ze maken zich liever druk om de inkoopprijs van Coca Cola, als het hun marketingtechnisch goed uit komt en gaan naar 70% landelijke dekking voor het thuisbezorgen. Hoeft de klant alleen maar even van de tv weg om de deur open te doen.
Sorry voor m'n late reactie, maar Tom Dessler en Florine Boucher beschreven het ook al heel goed...!
@Dick # 7
Nee, dat denk ik beslist niet. Tom Dessler heeft het in #8 goed omschreven. AH gebruikt dit initiatief - springt in dit gat in de markt - voor extra omzet, immers dit plan gaat uit van medisch specialisten en diëtisten, dus ze liften mee met 'verantwoorde adviezen'. Maar ze blijven veel ongezonde producten verkopen, ze blijven gaan voor omzet en de goedgelovigheid van veel consumenten. Beste keus, vinkjes in alle kleuren, het is allemaal slimme marketing.
Ze denken aan omzet en hun aandeelhouders en marktaandeel.
De 'patiënten' kunnen ook een maaltijdbox krijgen van biologische winkels. Overheid kan de extra kosten daarvoor vergoeden. Scheelt veel geld op de begroting van de gezondheidszorg.
Ik denk dat het de bedoeling van AH is om de winst te maximaliseren. Gezondheid van de klanten speelt daarbij een rol in de marge (tenzij het imago kan gebruikt worden als marketing middel). Als supers echt begaan waren met de gezondheid, dan zouden ze wel stoppen met verkoop van frisdrank, snoep, chips en koekjes.
Florine, even om te checken: denk je dat het de bedoeling is van AH - of willekeurig welke super - om mensen ziek te maken ipv beter en dat een ziekenhuis die poging steunt?
Of denk je dit: ze hebben mensen ziek gemaakt en nu doen ze net alsof dat ziekmakende eten ook beter maakt?
Of nog iets anders?
Ik ben zeer benieuwd naar de inhoud van die maaltijd box. Hoeveel kant-en-klare producten, ongezonde margarine en surrogaat volkorenbrood zonder echte passie gebakken en voorzien van zo'n vals diepbruin kleurtje belanden straks in die maaltijd-box met steun van de respectievelijke producenten? Ik geloof niet in de 'goede bedoelingen' van AH om mensen de weg te wijzen naar het bereiden van gezonde maaltijden. Dit is weer een nieuwe manier van AH om extra omzet te creëren onder een medisch verantwoorde vlag.