Harry Piekema, de acteur-filiaalmanager van AH die alleen op TV bestond, had eigenlijk bekend moeten worden als meneer Van Dalen. Hij stopt eind dit jaar. Dat werd gistermiddag bekend gemaakt. Iedere zichzelf respecterende krant schreef over het vertrek van dit reclame-icoon.

Na 10 jaar en 153 commercials is het mooi geweest. Piekema - die contractueel niet in andere supermarkten gezien mocht worden door het publiek - wil zijn eigen leven terug en gaat ook als acteur terug het theater in. Regisseren deed hij alweer, zo viel in de kranten te lezen. Ook deed hij de voice over van de film De Nieuwe Wildernis.

Steviger
Ons viel het figuur van Piekema op. De man die debuteerde als het vleesgeworden niet te dure huismerk van AH kreeg in de loop der jaren meer vlees op de botten.



Bij zijn afscheid valt zijn wat bredere bovenbouw en gevuldere figuur op. Hij is niet dik geworden. Wel steviger. Dat past bij het tijdsbeeld. Vergelijk bovenstaande debuutvideo met de afscheidsvideo die gisteren in roulatie ging.



Klant treurt niet
Een klant in de winkel treurt niet om zijn vertrek. Alles lijkt hem in goede handen. 'Nou, dan ga ik maar', zegt Harry. 'Dag', klinkt het nog even en hij beent weg een winkelpad in en verdwijnt voorgoed uit beeld. De dwarsdenkende Nederlandse retailkenner Gerard Rutte schreef onmiddellijk na het verschijnen van de afscheidscommercial op Youtube: "Albert Heijn stopt met De Supermarktmanager. Teken aan de wand". Al eerder gaf hij aan dat de marketing en communicatie van AH dringend aan vernieuwing toe zijn. Het bedrijf zou teveel markt aan zich voorbij hebben laten gaan.

Fotocredits: still Meneer Van Dalen, AH
Dit artikel afdrukken