De toonzetting heeft iets opvallends. Dierenwelzijn, zoals gebruikelijk in Nederland, staat centraal. We vinden dat het dier het beter moet hebben en dat dat moet verkopen. Over smaak gaat het zelden. Bij Hamletz wel. Denise Dijkhof, category manager van supermarktformule PLUS, zei dan ook dat in food marketing eigenlijk alles draait om de smaak. Wist je trouwens dat biologische varkens vanwege de hoge voerkosten eigenlijk extra mager worden gehouden? Aangezien net dat beetje vet die extra smaak geeft, moet je zo'n gelukkig, maar alleen maar biologisch varken dus eigenlijk niet hebben als je het dier behalve om zijn betere leven ook om zijn smaak wilt eren. Dat kleine beetje extra vet hebben de Hamletz-varkens wel. Niks om bang van te worden, want het zit niet aan de randen van het karbonaatje of de speklap, maar is overal in het dier lekker dooraderd in het spierweefsel als smaak aanwezig. En bovendien: een beetje vet is weer helemaal hip en het mag. Het is extra lekker vanwege lupine-bonen door het voer, zegt de familie achter Hamletz.
Terug naar PLUS. Het vlees van het Groningse Hamletz-varken van de Ten Have's gaat nu als pilot de winkels van een aantal supermarktformules in. Daar blijft het liggen, zei PLUS, als het lekkerder is. Smaak bepaalt de herhalingsaankoop en dus of dit gelukkige varken zo'n toekomst heeft dat er veel meer van komen.
"Smaak, smaak, smaak", zei de mevrouw van PLUS gisteren bij de opening van de nieuwe stallen. Vandaag werd bekend dat het aandeel biologisch weliswaar flink stijgt, maar nog altijd beperkt is.
Ga Hamletz eens proeven en koop het nog een paar keer om de smaak te testen. Massaal gelukkig worden alleen varkens die we lekkerder vinden.
Het merk ziet er zo uit:
Annechien ten Have (l) bij de opening van de stal
Op RTV-Noord zijn de nieuwe stallen te bekijken. Annechien ten Have vertelt over het levenswerk van haar gezin: "na tien jaar is het eindelijk gelukt."
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wat John van Kessel probeert te zeggen is: het klinkt simpeler dan het is!
Zelf ook eens een onderzoek gedaan. Meer opbrengst dekt net de meerkosten. Waarom dan de moeite er insteken?
Daar tegenover staat de visie van AH, Jumbo, Plus en COOP.
De eerste begon al op de kleintjes te letten!?
er lopen meer concepten met groepen van varkenshouders en/of retailclubjes. In de praktijk laten zij de varkens gewoon slachten bij een slachthuis en kopen ze daar ook de delen weer terug die zij verkocht hebben onder de eigen vlag.. Dit is de enige manier om een goede vierkantsverwaarding te creëren. De meerkosten van het concept moeten dan opgebracht worden door 30 a 40 kg vlees die als conceptvlees verkocht wordt. Vaak zie je ook nog dat alleen vrouwelijke dieren gebruikt worden (een stinker is funest voor merkvlees) wat dan weer betekent dat de meerkosten uitgesmeerd moeten worden over 20 kg verkoopbaar vlees per varken. De rest gaat gewoon als bulk de markt op.
#13 Daar schreef ik:
"Vraag me alleen af in hoeverre het supermarkt distributie-circuit toch een aanslag op de kwaliteit wordt. Het traject wordt langer in voorverpakking (*), waar het bij de slager (en een 'echt' (**) restaurant) aan stuk in de koeling blijft. "
Jammer, dat niemand daar op reageerde.
Ik vraag me namelijk af of het betere varkensvlees echt tot zijn recht komt als het met 'toegevoegde zorg' voorverpakt 'onder beschermende atmosfeer' dagenlang moet verpieteren in supermarkten. beetje slimme consumenten, hanteren niet voor niets 'last in, first out' voor vleesbeleg en vlees.
Hamletz biedt misschien betere mogelijkheden, dan als sterretjesvlees.
Het liefst , maar misschien is dat onmogelijk, zag ik rond Hamletz een distributie naar:
1. De vakslagers. Ze verdwijnen voor een deel, maar er blijven er zeker ook over; net als de omrij-wijnen van de Hema, omrij-varkensvlees. Er is nog steeds een markt voor
- a. mensen die niet op een cent kijken en
- b. mensen die minder vlees eten om beter en duurder vlees mogelijk te maken
2. Horeca, waar varkensvlees blijkbaar 'out' is in de neppende versiertrend. Onze slager kapt de koteletten met een rib er aan. Varkenskroontjes. Dikker en sappiger. Pracht materiaal voor de horeca. (Ze levert dan ook aan diverse restaurants inde regio)
Eigenlijk vind ik, dat Annechien's vlees gesubsidieerd gepromoot mag worden.
En dat zonder sterren of dubieuze kwalificaties.
Gewoon: Hamletz, gedeponeerd als standaard..
(*)
Opvallend is dat zowel in Belgie als in Frankrijk zeer grote supermarkt ketens professionele slagerijen hebben. Als je de dagvers verpakte koteletten te dun vindt, dan snijden men met plezier er van 2 cm dikte af (ideaal voor de bbq). Kun je hier niet om vragen. Als ik soms het uitgewaterd vlees van onder de speciale lamp haal, zie ik een zielig, grijs, vies en triest stukje dood beest.
Het lijkt verdorie wel of ze dat doen om mensen van het vlees af te halen....
(**) Een vriend, historicus (univ. nijmegen), die nog steeds publiceert en verschijnt in de voetnoten van collega's, werkt om den gelde bij een van grootste horeca-levrenciers. Ik begrijp nu, waarom restaurants met maar enkele tafeltjes per dag een uitgebreide kaart kunnen hanteren. En dan nog het lef hebben voor o.a. tong 'dagprijs' op de kaart te zetten. Neppo Grosso.
#20 Annechien, ik las dat niet.., maar verkopen jullie ook aan de boerderij ?
Engelbert, je blijft het hebben over slachterijen in een regierol. Even feitelijk: wat hebben die tot op heden op het gebied van concepten waar weten te maken?
Mijn antwoord zou zijn: niets. De sterren waar die concepten op gebaseerd zijn, zijn bovendien binnenkort ook beschikbaar voor buitenlandse concurrenten en zij regisseerden die sterren voor de Nederlandse heel duidelijk niet (er ontstond overproductie). Dus: wat kunnen zij toevoegen?
Ik ben zo benieuwd waarom je denkt dat ze een rol hebben. Veel logischer zou zijn om hen te zien als service provider (capaciteit zat tussen nu en vijf jaar, dus je hebt ze voor het uitkiezen) en de detailhandel te zien als drijvende kracht. Die moet daar alleen nog een beetje aan wennen.
Nogmaals, Annechien moet niets met Vion. Hamletz is geregistreerd dus krijgen we wellicht een ander, iets afwijkend merk, van Vion of collega slachterij, ook gericht op smaak, voer en stal. De concepten groeien in al hun verscheidenheid en de bulk productie voor de Nederlandse (en NWE ) markt krimpt. Slachterijen en retail hebben de omvang, positie en capaciteit om dat te regisseren, individuele veehouders niet.