"We hebben afgelopen jaar proberen te voorkomen om over te gaan tot een reorganisatie, maar we zijn enorm hard geraakt door de verschillende lockdowns wereldwijd. Dit was niet meer houdbaar”, zegt de een jaar geleden aangetreden nieuwe CEO Dolf van den Brink in De Telegraaf.

Heineken zag het afgelopen jaar de omzet met bijna 12% dalen naar €19,7 miljard. De nettowinst daalde met ruim 49% tot €1,1 miljard. Vooral in Europa, Zuid-Afrika, Mexico en Indonesië sloeg de coronapandemie hard toe in de vorm van heftige lockdowns en alcoholverboden. "Wat Europa zo specifiek maakt, is dat de horeca daar een derde van onze business vormt.” Over die horeca maakt Van den Brink zich grote zorgen. "Als dit langer duurt, zal zo’n 10 tot 20% van de ondernemers failliet gaan."

Van den Brink grijpt het door de coronacrisis ontstane gevoel van urgentie aan om met Heineken een nieuwe strategische koers in te slaan. Kernpunt is vernieuwing van de groeistrategie en 'gevoeliger worden voor trends', zegt hij in Het Financieele Dagblad. Volgens Van den Brink heeft zijn brouwerij met Heineken 0.0 de trend van alcoholvrij vorm gegeven. "Er werd al dertig jaar over alcoholvrij bier gepraat, maar het was nooit te drinken. Dat veranderde toen wij het technologische recept hadden gekraakt." Heineken 0.0 kwam wereldwijd op de markt, onder het merk Heineken en met een kwart van het marketingbudget erachter.

Uiteindelijk overleven niet de grootste of sterke bedrijven, maar de meest flexibele, is het credo van Van den Brink. "Als een bedrijf 157 jaar oud is, dan is het blijkbaar in staat geweest om zich door de jaren heen te vernieuwen." Het risico van een succesvol bedrijf is dat het blijft steken in meer van hetzelfde en de klantwens uit het oog verliest. "Neem seltzer", bruisend smaakwater met alcohol, "Daarmee waren we te langzaam."

Verder blijft Heineken zich richten op digitalisering en het betreden van nieuwe markten, aldus Van den Brink. "Het moet niet alleen maar gaan om kostenbesparing.”
Dit artikel afdrukken