Bij de start van het nieuwe schooljaar organiseren Albert Heijn en Voedselbanken Nederland samen een inzamelingsactie: "Op een lege maag kun je niet leren."

Tijdens het coronajaar 2020 is het aantal huishoudens dat voedselhulp krijgt van de voedselbank met 7,2% gestegen. Het aantal kinderen dat afhankelijk is van de voedselbank steeg nog sterker, met 9,3%.

De actie is bedoeld voor de bijna 37.000 kinderen uit de gezinnen die klant zijn bij de voedselbank. Zij lopen het risico met een lege maag naar school te gaan.

Tot en met 12 september kunnen klanten in 660 AH-winkels ontbijtproducten uitzoeken en doneren aan de voedselbanken. "Alle producten zijn gericht op een voedzaam ontbijt voor gezinnen met kinderen," luidt het in het persbericht. Wat hoort daar zoal bij? Dat is te zien op de foto van het speciaal ingerichte ontbijtschap: havermout, ontbijtkoek, hagelslag, pindakaas, cornflakes en pannenkoekenmix.

Kinderen zullen het ongetwijfeld lekker vinden, maar of het gezond is valt te betwijfelen. Ook het Nationaal Schoolontbijt blijkt keer op keer mikpunt van kritiek. Juist de Voedselbanken hebben er de afgelopen jaren flink aan getrokken om de voedselpakketten gezonder te maken door groente en fruit toe te voegen.

“Geweldig dat onze vaste en belangrijke partner Albert Heijn zich weer inzet voor de voedselbanken," zegt Leo Wijnbelt, bestuursvoorzitter van Voedselbank Nederland. Albert Heijn doneert jaarlijks ruim 4,3 miljoen producten aan de voedselbanken en deelt veel kennis en informatie over bijvoorbeeld logistiek en bestelsystemen.

Of ontbijten onmisbaar is voor een gezonde start van de dag is nog altijd een punt van discussie in de wetenschap. Het lijkt erop dat de geleerden het eens kunnen zijn over de gedachte dat een gevulde maag aan het begin van de dag leidt tot minder dikmakend snackgedrag verderop in de dag. Kinderen met een financiële achterstand zullen daar echter minder gemakkelijk toe verleid worden dan kinderen uit kapitaalkrachtige milieus.
  • Deel
Druk af