De bieren van de Gulpener Bierbrouwerij mogen voortaan voorzien worden van het keurmerk 'erkend streekproduct'.
De Limburgse brouwer maakte donderdag bekend dat de stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) hiertoe heeft besloten.
Doorslaggevend is dat alle grondstoffen voor het bier afkomstig zijn uit Zuid-Limburg. Zo worden de granen (gerst, tarwe, rogge en spelt) geteeld door Limburgse boeren, die zijn verenigd in de coöperatie Triligran.
Daarnaast zegt de Gulpener Bierbrouwerij de motor te zijn achter de herintroductie van de hopteelt in
bron: EVMI
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Willem, ik begreep dat je morgenochtend op Radio 1 te horen bent met jouw echte verhaal. Misschien is dat een goed vertrekpunt om te zien of die heel persoonlijke vorm van echtheidsmarketing werkt en onkopieerbaar is.
Wil jij de link naar de 'tape' hier aanbrengen?
@willem, ik voel met je mee, maar is dat voldoende denk je?
Heren, Ik vind het best moeilijk. Een brouwerij die zich inzet om alle grondstoffen lokaal te telen heeft iets. Het verhaal achter Gulpener wordt completer. En dat hebben ze mooi voor elkaar, want 10 jaar geleden had het de uitstraling van Bavaria, terwijl ik nu € 4,29 betaal voor een 6-pack Limburgs Land.
Of daar een SPN logo voor nodig is... Tja. 't Lijkt op een eerdere draad over streekproducten.
Uiteindelijk blijf ik er bij dat je jouw verhaal moet kunnen vertellen. Toch is er kennelijk behoefte aan een platform waar 'echte' authentieke streekeigen producten beschermd worden tegen commercieel nep. Alleen die discussie is eindeloos. Wat is echt? Het lijkt bijna een ethische discussie. Wedijveren op echtheid is al een zwaktebod.
Je moet het echt menen en dan pikt de consument het uiteindelijk wel of niet op.
Ik handel hierbij intuïtief: ik vertel een verhaal over een sap uit Flevoland. Dan verwacht ik dat de ingrediënten ook uit Flevoland komen. Blijkt dat niet het geval. Dan koop ik geen sap meer uit Flevoland.
Wil ik lekkere Terschellinger schapenkaas. Dan koop ik die. Is ie nep, dan koop ik hem nooit meer.
Eerlijk duurt het langst...
Wouter, waar heb ik gezegd dat de producent er gratis tijd en moeite in moet steken?
Iedereen die iets wil, zal er zelf moeite in moeten steken om het voor elkaar te krijgen. Ook om het te marketen en voor elkaar te krijgen.
Ik heb in het debat over streek tamelijk expliciet gemaakt hoe het in Frankrijk is gegaan. Particulier initiatief leidde tot iets dat later wettelijk bescherming kreeg. Zo gaat het daar nog steeds. Nederlanders zijn handelaren. Grote stappen gauw thuis. Leuk naampje erop. Nep? Hoezo, tis handel. Zo werkt dat niet in 'streek'. Als je dat dus wilt, moet je in neppende bulk gaan. Dat wil SPN niet. Dan moet de organisatie zichzelf ook serieus nemen. Ik begrijp van Rene de Bruin, sceretaris van SPN, dat ze dat ook willen. Van meerdere kanten begrip ik dat de mensen die het wettelijk kader maken de voeling met het onderscheid tussen Gulpener Bier, eieren van Gijs en de AOC die ik net opvoerde niet begrijpen. Dat maakt een discussie niet makkelijk.
De Bruin zit met z'n opdracht nu dus tussen twee vuren. Dat dat niet makkelijk is, wil ik best begrijpen. Daarom ben ik een beetje streng in m'n reactie.
OK, de SPN wordt door Dick en Guillaume vrij efficiënt gefileerd. LNV staat vreemd genoeg achter deze vrijzinnige opvatting van streek:
"SPN heeft van het ministerie van LNV een beleidsmatige erkenning gekregen. Dit betekent dat SPN door LNV als vertegenwoordiger van de sector van streekproducten in Nederland wordt gezien. Het ministerie heeft in haar beleid aandacht voor de bevordering van ketenvorming in de sector en herkenbaarheid van betrouwbare streekproducten voor de consument. SPN speelt als landelijke keurmerkorganisatie hierbij een belangrijke rol."
LNV opereert hier lijkt het puur als marketingbureau van de landbouw en niet als hoeder van erfgoed.
Overigens ben ik het niet met Dick eens dat een voorwaarde van streek moet zijn dat het moeite moet kosten om te produceren. Dat de producent er eigenlijk gratis tijd & moeite in moet stoppen voor de erkenning.