Catharinus Wierda, al 20 jaar actief in de verduurzaming van de zuivelindustrie, vond het tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken. Hij deed zijn werk al die jaren vanuit een faciliterende rol. Hij werkte onder ander aan de verduurzaming van Beemsterkaas en het ijs van Ben & Jerry's, maakte beleid in Den Haag en was medeoprichter van het Boerengilde .

Kansen in de markt
Kaasliefhebber Wierda zag meer kansen. Hij wil met zijn kaas de sector verder stimuleren om duurzame praktijken ook rendabeler te maken. "Ik wil een nieuw perspectief creëren voor boeren die duurzaam willen boeren. Er zijn veel boeren die duurzamer willen boeren maar het huidige systeem dwingt hen tot meer koeien per hectare. Ik wil laten zien dat men keuzes kan maken en dat dat niet duur hoeft te zijn."
Daar valt aan te verdienen, zegt hij, omdat "consumenten graag meer diversiteit zien. Ze willen kunnen kiezen. Kijk maar naar de opkomst van de speciaalbiertjes. Bovendien willen mensen een menselijk gezicht en het vertrouwen dat een korte keten biedt. Tel daarbij op dat supermarkten graag wat meer willen verdienen aan hun kaasaanbod en je ziet aan alle kanten de kansen voor nieuwe Hollandse kazen."

Recht door zee en eigenheid zijn Friese kenmerken die we hebben verwerkt in de receptuur van de kaas
Groei van verkooppunten
"De kaas moest passen bij de Friese cultuur" zegt Wierda. "Recht door zee en eigenheid zijn Friese kenmerken die we hebben verwerkt in de receptuur van de kaas." De 'Fryske' is gemaakt van volle melk. De kaas heeft een krachtige smaak met een smedig karakter. De pers en de genodigden mochten proeven en beschreven de kaas als: "Pittig, krachtig en zacht. Lekkere nasmaak".
De melk komt van één Fries melkveebedrijf en dat kan doorgroeien naar meer Friese boeren. De ambachtelijke Noord-Hollandse kaasmakerij Klaverkaas maakt vervolgens kaas van de melk. Na twee weken verhuist de kaas naar Eisenga in het Friese Oosterwolde om daar 15 weken na te rijpen.
De kaas is op dit moment te koop bij drie verkoopkanalen, de Jumbo-winkels in Bolsward in Friesland, Kaasboer Siebren en online via www.dedfyske.frl. De kaas kost iets minder dan 15 euro per kilo of 6 euro voor 400 gram. Het aantal verkooppunten zal snel gaan groeien volgens Wierda: "Elke week komen er twee winkels bij. Ik denk door te kunnen groeien naar 30 winkels voor de zomer. "

Dat is 50% meer dan bij de weidegangmelk waar grote zuivelaars zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina zo trots op zijn
Kramer is 'grutsk'
Op de kaas staat het logo van de grutto. "De grutto staat symbool voor het Friese landschap, natuur, en een gezonde melkveehouderij" zegt Wierda. "De grutto en haar geluiden zijn voor de Friesen typerend voor het Friese landschap. In Friesland speelt het landschap en de natuur een belangrijke rol in de cultuur. Kijk maar naar Kenin fan é Greide. Dat vind ik erg inspirerend. Cultuur is ook hoe een landschap is ingericht. Als daar geen vogelgeluiden, diversiteit aan planten en kleuren zijn, verlies je naast beelden en ervaringen ook taal." "De presentatie van 'De Fryske' was daarom ook niet toevallig in een museum", zegt Wierda.
De Friese bestuurders omarmen de kaas. Gedeputeerde Johannes Kramer van Friesland zei bij de presentatie van de kaas 'grutsk', trots, te zijn op 'De Fryske'.

'Natuurinclusieve' kaas
Wierda noemt zijn kaas 'natuurinclusief'. De boer met wie hij samenwerkt heeft 18% van zijn land ingericht als boerennatuur. Hij maait pas laat in het seizoen waardoor weidevogels zoals de grutto ongestoord kunnen broeden. Ook zorgt hij voor een aangepaste bemesting zodat zeldzame planten in de wei de kans krijgen zich verder te ontwikkelen. Verder heeft Wierda met de boer afgesproken dat de koeien vooral gras gevoerd krijgen en minimaal 180 dagen per jaar in de wei staan. Dat is 50% meer dan bij de weidegangmelk waar grote zuivelaars zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina zo trots op zijn.


De Fryske from De Fryske op Vimeo.

Dit artikel afdrukken