Maaltijdbezorger Grubhub (vorig jaar juni overgenomen door Just Eat Takeaway, maar inmiddels weer in de etalage) haalde vorige week een stunt uit. Het idee was heel New York een gratis lunch aan te bieden. Het ontaardde in totale chaos.
Het plan was om $15 korting te geven op iedere bestelling tussen 11 uur 's ochtends en 2 uur 's middags, aldus The Guardian. Grubhub kwam op het idee door een klantenonderzoek waaruit bleek dat 69% van de New Yorkers aangaf niet te lunchen. Omdat Grubhub hongerig is naar meer klanten en meer bestellingen - het bedrijf eindigde in april na Doordash (59%) en Uber Eats (24%) op de derde plaats met 14% marktaandeel - leek dat een prima plan.
Maar Grubhub had buiten de hongerige New Yorker gerekend. In plaats van de verwachte verdubbeling van het aantal bestellingen per minuut werd de app overstroomd met meer dan het zesvoudige (6.500 bestellingen per minuut). En niet alleen de app crashte, ook de restaurants én de fietskoeriers kregen te maken met ongekende hoeveelheden orders. Jammer genoeg waren die lang niet allemaal op de hoogte van de campagne. Het resulteerde in ontplofte keukens, gefrustreerde bezorgers en klanten met lege magen.
Uiteindelijk wist de Grubhub-app 450.000 'gratis lunch'-bestellingen te verwerken. Sommige klanten moesten uren op hun bestellingen wachten, niet alleen omdat restaurantkeukens overweldigd werden door de bestellingen en vaak onvoldoende voorraad hadden en daarom maar vroegtijdig sloten. Maar ook omdat er niet voorzien was in extra fietskoeriers. Voor de New Yorkse koeriers die wél reden, was het een topdag, met verdiensten tot in de honderden dollars.
Maar omdat de app haperde, stonden veel koeriers ook met lege handen, voor gesloten restaurants, of zonder afleveradres. Sowieso raakt de Grubhub-app zo overbelast dat er moeilijk op in te loggen viel, met als gevolg dat in andere delen van het land de app ook niet meer bereikbaar was. Daar liepen riders ritjes mis en moesten ze zich met een paar tientjes behelpen.
Grubhub restte het aantrekken van het boetekleed. Dave Tovar, senior vice president communications and government relations, doet dat in The Washington Post. "Het was niet onze bedoeling om de restaurants een dreun te verkopen en ze volledig te overspoelen op de manier zoals het gegaan is. Dus nemen we nu meteen contact met ze op, om ervoor te zorgen dat ze van ons horen, en van de gelegenheid gebruik maken om ons te verontschuldigen voor eventuele onbedoelde gevolgen."
Over de financiële gevolgen of schadevergoedingen rept Grubhub niet.
Het plan was om $15 korting te geven op iedere bestelling tussen 11 uur 's ochtends en 2 uur 's middags, aldus The Guardian. Grubhub kwam op het idee door een klantenonderzoek waaruit bleek dat 69% van de New Yorkers aangaf niet te lunchen. Omdat Grubhub hongerig is naar meer klanten en meer bestellingen - het bedrijf eindigde in april na Doordash (59%) en Uber Eats (24%) op de derde plaats met 14% marktaandeel - leek dat een prima plan.
Maar Grubhub had buiten de hongerige New Yorker gerekend. In plaats van de verwachte verdubbeling van het aantal bestellingen per minuut werd de app overstroomd met meer dan het zesvoudige (6.500 bestellingen per minuut). En niet alleen de app crashte, ook de restaurants én de fietskoeriers kregen te maken met ongekende hoeveelheden orders. Jammer genoeg waren die lang niet allemaal op de hoogte van de campagne. Het resulteerde in ontplofte keukens, gefrustreerde bezorgers en klanten met lege magen.
Uiteindelijk wist de Grubhub-app 450.000 'gratis lunch'-bestellingen te verwerken. Sommige klanten moesten uren op hun bestellingen wachten, niet alleen omdat restaurantkeukens overweldigd werden door de bestellingen en vaak onvoldoende voorraad hadden en daarom maar vroegtijdig sloten. Maar ook omdat er niet voorzien was in extra fietskoeriers. Voor de New Yorkse koeriers die wél reden, was het een topdag, met verdiensten tot in de honderden dollars.
Maar omdat de app haperde, stonden veel koeriers ook met lege handen, voor gesloten restaurants, of zonder afleveradres. Sowieso raakt de Grubhub-app zo overbelast dat er moeilijk op in te loggen viel, met als gevolg dat in andere delen van het land de app ook niet meer bereikbaar was. Daar liepen riders ritjes mis en moesten ze zich met een paar tientjes behelpen.
Grubhub restte het aantrekken van het boetekleed. Dave Tovar, senior vice president communications and government relations, doet dat in The Washington Post. "Het was niet onze bedoeling om de restaurants een dreun te verkopen en ze volledig te overspoelen op de manier zoals het gegaan is. Dus nemen we nu meteen contact met ze op, om ervoor te zorgen dat ze van ons horen, en van de gelegenheid gebruik maken om ons te verontschuldigen voor eventuele onbedoelde gevolgen."
Over de financiële gevolgen of schadevergoedingen rept Grubhub niet.