Het Engelse Which – een organisatie die de belangen van consumenten bewaakt – kwam deze maand met zijn verkorte rapport over de manier waarop kinderen buiten medeweten van hun ouders worden verleid tot het kopen van te vette, zoute, suikerrijke snacks en softdrinks.
Voor een marketeer leest het als het hele handboek kindermarketing, incl de nieuwste en nog in ontwikkeling zijnde technieken. Voor consumenten zit het vol eye-openers. Downloads zijn beschikbaar.
Grote bedrijven zoals CocaCola, PepsiCo, Kellogg’s, McDonalds en Burger King verleiden kinderen via populaire cartoonfiguren (Bob de Bouwer, Sponge Bob), met acties op hun mobiele telefoons en via populaire websites waar ze graag terugkomen. Opvallend zijn de strategieën via electronisch media. Via sms worden kinderen bestookt met teksten die hun merkbewustzijn beïnvloeden. Achter spelletjes-sites als mouthwateringtv.co.uk (snoep van Starburst) en neopets.co.uk (waar een kind een huisdier leert verzorgen, vol volledig geïntegreerde sluikreclame van PepsiCo) gaan campagnes schuil om kinderen helemaal in een merkomgeving op te voeden.
Deze vormen van marketing worden steeds belangrijker. Ruim 92% van de kinderen heeft toegang tot het Internet en kan op deze manier heel direct worden bereikt. Dat kan bovendien buiten de contole van de ouders. Which noemt zelfs voorbeelden van campagnes die kinderen de argumenten in handen spelen om bij hun ouders gedaan te krijgen dat ze bepaalde produkten voor hen kopen.
De Engelse overheid is waakzaam en heeft 40 ongeoorloofde marketingpraktijken gedefinieerd. De grote merken hebben inmiddels beloofd geen campagnes meer te richten op kinderen onder de 12-jaar. Inmiddels heeft 1/3 van de twee tot vijftien-jarigen in Engeland last van overgewicht of obesitas en is het einde van de mogelijkheden van e-campagnes nog niet in zicht.
De conclusie van Which is duidelijk: daar sta je dan als overheid en ouders, de fabrikanten voeden je kinderen zelf wel op.
Alle technieken opnoemen die daarvoor worden toegepast, zou te ver voeren. Het rapport is downloaden in een korte (januari 2006) en een volledige versie (oktober 2005).
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick, heb ook op Marketingfacts een korte reactie geplaatst. Recentelijk heeft de Europese Unie van Drankfabrikanten Unesda, waarbij ook de vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) is aangesloten, toegezegd geen reclame meer te maken gericht op kinderen. Bedrijven als Unilever, Coca Cola Europe en Pepsi Europe willen zo meehelpen tegen het groeiende overgewicht van kinderen aldus een recent bericht op BNR.
Niet in de eerste plaats! Het zou overigens heel wel mogelijk zijn dat de interesse hierin zo groot is dat er werkelijk aanvraag gedaan wordt. Het ging mij mede om de andere informatie die min of meer gekleurd wordt, door interpretatie, na het lezen van je artikel.
Vond ik wel een leuke dubbele bodem.
ailko,
je wilt dus iedereen zo'n brochure laten bestellen?
Geen wonder dat de frisdrankindustrie in Europa vandaag met een indruk van maatschappelijk verantwoord ondernemen komt.
‘Het is de eerste keer dat de grote drankfabrikanten in Europa samen hun verantwoordelijkheid opnemen voor de verkoop aan kinderen en scholen’-bekent maken dat de Frisdrankindustrie (NFI) geen reclame meer zullen maken voor kinderen onder de 12 jaar. Dit betreft fris en sap. Dit alles in samenwerking met Coca-Cola, Unilever en Pepsi-Cola -sic!-omdat één op de vier kinderen te zwaar is in Europa.
Ben nieuwsgierig hoe dit buiten Europa vorm gaat nemen.