Stoer doen en geen slaap nodig hebben? Dat is heel erg 20e eeuw. Nu ‘slaapgezondheid’ steeds meer naar de voorgrond komt, spelen grote bedrijven erop in. Zelfs bedrijven die bekend staan om de vele uren die de werknemers per week draaien, nemen maatregelen.
Binnen bedrijven als Google, Ben & Jerry’s, McKinsey, Huffington Post en Zappos verschuift de cultuur langzaam van veel werken en hoge werkdruk naar meer rust en een goede balans tussen werk en privé.
Dat meldt de Huffington Post. Het prestigieuze consultancybureau McKinsey loopt voorop in deze discussie. Uit een onderzoek dat zij hebben gedaan, blijkt dat slaperigheid jaarlijks $63 miljard aan productiviteit kost, oftewel €56 miljard.
Twee op de drie topmanagers zijn niet tevreden met de hoeveelheid slaap die ze krijgen. Bijna de helft geeft aan dat werkdruk hierbij een grote rol speelt en vier op de vijf vinden dat de organisatie meer kan doen om voldoende slaap onder de werknemers te promoten.
Slaapspecialist Els van der Helm van McKinsey: “Veel bedrijven denken nog steeds dat slaap niet samengaat met werk. ‘Nap rooms’, ruimtes die speciaal zijn ingericht om even bij te tanken, worden niet altijd gebruikt of er heerst een taboe op.”
Toch is er een verschuiving te zien in het belang dat werkgevers hechten aan voldoende slaap voor de werknemers. Dit komt mede doordat de werknemer zelf bewuster met gezondheid en slaap bezig is.
Bedrijven introduceren flexibele werktijden om millenials aan te trekken.
“Veel verschillende leeftijdsgroepen worstelen met slaapgebrek,” zegt van der Helm. “Jongeren zijn druk met werk en hun sociale leven, oudere werknemers zijn druk met kinderen. Anderen reizen veel en hebben vaak een jet lag. Als je ouder bent, wordt het steeds lastiger om daar goed mee om te gaan.”
Goede voorbeeld
Om als bedrijf op een goede manier de werknemers te ondersteunen om voldoende te slapen, moeten leidinggevenden zelf het goede voorbeeld geven, duidelijk zijn over beleid rondom vakantiedagen en ook zelf buiten werktijden niet bereikbaar zijn voor werk. Josh Bersin van Deloitte: “Als je geen regels over slaap en rust hebt, dan ben je gek.”
Fotocredits: EnergyPod at Wesleyan University, By Z22 - Own work, CC BY-SA 4.0
Dit artikel afdrukken
Dat meldt de Huffington Post. Het prestigieuze consultancybureau McKinsey loopt voorop in deze discussie. Uit een onderzoek dat zij hebben gedaan, blijkt dat slaperigheid jaarlijks $63 miljard aan productiviteit kost, oftewel €56 miljard.
Twee op de drie topmanagers zijn niet tevreden met de hoeveelheid slaap die ze krijgen. Bijna de helft geeft aan dat werkdruk hierbij een grote rol speelt en vier op de vijf vinden dat de organisatie meer kan doen om voldoende slaap onder de werknemers te promoten.
Als je geen regels over slaap en rust hebt, dan ben je gekVerschuiving
Slaapspecialist Els van der Helm van McKinsey: “Veel bedrijven denken nog steeds dat slaap niet samengaat met werk. ‘Nap rooms’, ruimtes die speciaal zijn ingericht om even bij te tanken, worden niet altijd gebruikt of er heerst een taboe op.”
Toch is er een verschuiving te zien in het belang dat werkgevers hechten aan voldoende slaap voor de werknemers. Dit komt mede doordat de werknemer zelf bewuster met gezondheid en slaap bezig is.
Bedrijven introduceren flexibele werktijden om millenials aan te trekken.
“Veel verschillende leeftijdsgroepen worstelen met slaapgebrek,” zegt van der Helm. “Jongeren zijn druk met werk en hun sociale leven, oudere werknemers zijn druk met kinderen. Anderen reizen veel en hebben vaak een jet lag. Als je ouder bent, wordt het steeds lastiger om daar goed mee om te gaan.”
Goede voorbeeld
Om als bedrijf op een goede manier de werknemers te ondersteunen om voldoende te slapen, moeten leidinggevenden zelf het goede voorbeeld geven, duidelijk zijn over beleid rondom vakantiedagen en ook zelf buiten werktijden niet bereikbaar zijn voor werk. Josh Bersin van Deloitte: “Als je geen regels over slaap en rust hebt, dan ben je gek.”
Fotocredits: EnergyPod at Wesleyan University, By Z22 - Own work, CC BY-SA 4.0
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook