'Laat keihard foutjes zien'
In het filmpje bij het persbericht klinkt het een beetje alsof Sligro zichzelf ook nog moet overtuigen van de wijsheid van deze stap. In iets meer dan anderhalve minuut hoor je uitspraken langskomen als "we willen van een inkoopclub naar een klantgerichte club", "Sligro Insights is het platform waarmee je problemen blootlegt, dus als leverancier kun je kijken: waar heeft mijn klant behoefte aan" en "je ziet ook gewoon keihard wanneer je een foutje maakt". Als argeloze kijker ga je je afvragen of je als leverancier zo wel geholpen wílt worden met deze "geheel nieuwe benadering van de markt" die de ketensamenwerking moet verbeteren.
Nu de boeren nog
Toch is duidelijk wat de bedoeling is: wie wil leveren aan Sligro moet ervoor zorgen dat de klanten van de groothandel tevreden zijn. Het IRI-systeem moet de productontwikkeling van leveranciers optimaliseren om geen doodlopers op het schap te krijgen. Ieder product moet een succes worden en van het schap vliegen. Daarom gebeurt wat vroeger ondenkbaar was: verkopers delen hun kennis van de klant met hun inkooppartners om dat te bereiken. Omdat de boer niet direct levert aan de Sligro's of Jumbo's kan die er nog niet van profiteren. Dat gebeurt pas als de inkooppartners - levensmiddelenverwerkers en handelsorganisaties - hun gegevens met boeren gaan delen. Dat zal pas gebeuren als die boeren ontdekken die op de markt reageren. "Data en innovatie zijn de twee drivers voor de toekomst", zegt Sligro's topman Koen Slippens tot slot van het filmpje. Als boeren nog mee willen doen, zullen ook zij daar aan moeten geloven. Dat hoofdstuk mist nog een beetje, maar gaat ongetwijfeld komen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het doel is om geen doodlopers op het schap te krijgen. Maar welk bedrijf is dan zo gek om die doodlopers te blijven inkopen?
Als het SLIGRO echt te doen is middels een keten de klant tevreden te stellen zijn er nog wel wat andere mogelijkheden te bedenken in de zin van productinnovatie richting consumenten gezondheid. Ook het fenomeen Blockchain zou een enorme transparantie teweeg brengen, voedsel is emotie en emotie voed je positief met vertrouwen en vertrouwen bouw je op met een eerlijk en goed verhaal en transparantie. Van zo`n professioneel geleide organisatie had ik, als het echt om het klantenbelang gaat, een grotere stap verwacht in deze richting.