Kort geleden presenteerde bierbrouwer Grolsch vol trots zijn nieuwe pijpje. De inhoud van het flesje is 30cl, in plaats van voorheen 33cl. Dertig centiliter is de standaardinhoudsmaat op de Nederlandse biermarkt.

'Oneigenlijke prijsverhoging'
De brouwerij blijft echter dezelfde prijs hanteren voor het bier in het nieuwe flesje. Dat schiet inkooporganisatie SuperUnie in het verkeerde keelgat. "Grolsch voert een oneigenlijke prijsverhoging door", stelt SuperUnie op Tubantia.
SuperUnie heeft als inkoper voor o.a. PLUS, Deka en Sligro een marktaandeel van ruim 30% in Nederland.

SuperUnie koopt daarom vooralsnog geen pijpjes Grolsch meer in. In die houding wordt de inkooporganisatie gesteund door in ieder geval PLUS. In een interne mail schrijft PLUS: "Gezien de jarenlang uiterst magere tot negatieve margeontwikkeling op het Grolsch-assortiment, steunt Plus Superunie volledig in haar aanpak". De flesjes Grolsch zijn nog maar beperkt voorradig voor de aangesloten supermarkten en dreigen uit de schappen te verdwijnen.

Advies Grolsch: 'verlaag verkoopprijs'
Grolsch-woordvoerster Helen ter Huurne wil niet inhoudelijk op het conflict ingaan 'Grolsch [adviseert] de bij SuperUnie aangesloten supermarktketens om de verkoopprijs van het nieuwe Grolsch-pijpje te verlagen. Maar of daar dan ook een lagere inkoopprijs voor SuperUnie bij hoort en hoeveel die dan eventueel lager is, wil Ter Huurne niet zeggen', besluit Tubantia.

Minder voor meer is een lastig concept. Supers brengen liever wat consumenten veel makkelijker te verkopen valt: meer voor minder.

Fotocredits: 'onze nieuwe trots', Grolsch
Dit artikel afdrukken