Na dure perioden houden de supers de prijs hoog. Als de consument aan de hoge prijs gewend is, zo lijken ze te redeneren, dan kun je het hoogste niveau lekker doortrekken. De Consumentenbond zette Wageningen aan het werk. Het mechanisme kwam keurig boven water (illustratie, Consumentengids, nov. 2008, p. 33), zoals het staatje van de paprikaprijzen laar zien.
En nu? Het probleem is nl. dat er in Nederland eigenlijk maar 5 inkooporganisaties voor de supers bestaan. Die hebben vrij spel om de markt naar hun hand te zetten. De macht van de supers is te groot. Dat is de conclusie die getrokken moet worden.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hood, ik zie dat je dat zegt. De super zou veel meer kunnen in zijn heel directe operatie, maar doet het niet: hij blijft alleen marge- en niet kwaliteitgericht. Dat is het probleem van je verdediging: er is geen echte houdingsverandering.
Dat is nu wel gezegd.
Terug naar het onderwerp: wie moet nu wat doen nav het onderzoek van de Consumentenbond?
Ja Hood dat is slecht. Want die kwaliteits- en smaakbewuste klanten komen al niet meer voor dergelijke producten in de supermarkten -ook wel speciaalzaken voor waspoeder, schuurmiddel en WC papier genoemd. Ze zijn het vertrouwen verloren. Denken dat ze zoals altijd genept worden. Wanneer zij de spullen herintroduceren in het assortiment geven ze het hooguit 2-4 weken een kans. Vaak zonder enige ondersteuning en vaak ook zonder enig achterliggend beleid behalve dan proberen een graantje mee te pikken van investeringen die een ander gedaan heeft. Veel te snel trekken ze na die luttele weken hun conclusies, skippen het product, en verklaren naar breeduit buiten dat er geen markt is voor dergelijke producten. Zo stompen ze consumenten af. Gelukkig gaat er nog heel veel echt eten door andere afzetkanalen dan de supermarkten. Kwaliteitsbewuste consumenten hebben dat al lang ontdekt
Dick, ik geef in mijn posts meermaals aan dat er zeker bezwaren en misstanden zijn. Tegelijk probeer ik in zijn algemeenheid een punt te maken mbt de veranderende houding van retail, de rol die leveranciers hierin zelf kunnen spelen en tenslotte de weinig hoopvolle stemming in dit gremium.
Heb te weinig verstand van AGF om het antwoord op je sperziebonen-vraag te geven. In zijn algemeenheid zie ik zeker de beweging weg van 'het hele jaar zomerfruit' waar AH vrolijk mee op de vrachtwagens rijdt, terug naar de seizoenen volgen. Of en wanneer de Hollandse sperzieboon zijn herintroductie in retail beleeft (na de kers, de aardbei etc) zal afhangen van daadwerkelijk onderscheid in kwaliteit in relatie tot de prijs, maar met name van ondernemerschap van telers. Wachten tot een klant je vindt kan lang duren, je moet zorgen dat je gevonden wordt.
HOOD, toch even bij het argument blijven. Jij ziet zoveel Hoop, zoals Wouter schrijft, in de super zelf. Je neemt het voor ze op en beticht de foodfundo's van wereldvreemdheid.
Geef eens antwoord op de vraag naar die Hollandse, maar in de Vaderlandse supers afwezige sperziebonen.
Terecht wordt gesteld dat de speciaalzaken en allochtone winkels een groeiende groep consumenten bereiken, en dat de 'groten' (die wellicht in sommige productgroepen wat zijn doorgeslagen zijn in hun inkoopdrift) daar op dit moment heel naar goed naar kijken, en ook langzaam hun beleid op aanpassen. Is dat slecht ? Lijkt me niet. Als die kennis een beetje verloren gegaan is, is het goed dat die nu weer opgezocht wordt.