Bijna 8 jaar lang verdeelden drie grote inzamelaars van gebruikt frituurvet het leeuwendeel van de markt onder elkaar. Ze stemden inkoopprijzen af en maakten afspraken over wie bij welke leveranciers de vetputten ging legen. Snackbarhouders, fastfoodketens en voedingsproducenten konden nauwelijks om het vetkartel heen, doordat het drietal bedrijven 70 tot 90% marktaandeel had. Prijsafspraken maken mag niet, en dus kregen de bedrijven en hun verantwoordelijke managers boetes opgelegd van in totaal bijna €4 miljoen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) werd getipt door collega-autoriteit NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) en dook in de zaak. De firma Rotie uit Amsterdam bleek de spil in het kartel, dat tot begin 2018 liep. Rotie kreeg een boete van €2,1 miljoen opgelegd, Olthuis Recycling uit Dronten €1,5 miljoen. Biodieselproducent UCO Kampen kreeg geen boete. Dat bedrijf ging in 2019 failliet nadat bleek dat de eigenaar fraudeerde en "bijna een derde van alle duurzame biodiesel in Nederland vervalste", aldus Het Financieele Dagblad.

Maar wat is er nu zo interessant aan afgewerkt frituurvet dat je er een kartel omheen opzet? Of het criminele pad op gaat? Dat heeft alles te maken met het feit dat frituurvet een handelsproduct met een hip duurzaam groen randje is. Van gebruikt frituurvet wordt biodiesel gemaakt. KLM 'vliegt' al sinds 2011 op frituurvet. Het bedrijf heeft immers een groen imago nodig en moet in zijn communicatie en jaarverslag een groen vinkje kunnen zetten. Dat geldt net zo hard voor oliemaatschappijen. 'Groene' Foodtrucks in Nederland staan zich er zelfs graag op voor dat zij 100% duurzaam op frituurvet rijden.


Er is een schreeuwend tekort aan groene brandstof. Slechts een fractie van de biokerosine bestaat uit voor brandstof-doeleinden opgewerkt oud vet. Voor méér frituren we in Nederland te weinig, en dus halen we frituurvet uit China. Dat is een gouden handel omdat de wereld bij lange na niet genoeg frituurt om te rijden en vliegen.

De prijzen voor frituurvet lopen snel op, zoals voor alle schaarse grondstoffen. Dat laat zien dat afgewerkt frituurvet big business is. Vandaar de verleiding tot de vorming van het geconstateerde kartel. Het zal verder geen verwondering wekken dat Shell vorige maand bekend maakte een bioraffinaderij te bouwen in Pernis, waar koolstofarme brandstoffen gemaakt gaan worden van "frituurvet, dierlijk vet en andere industriële en agrarische restproducten".
  • Deel
Druk af