Een listeria-uitbraak die aan Greenyard-diepvriesgroente gelieerd bleek, een torenhoge schuldenlast en een ambitieuze overname die te hoog gegrepen bleek, deden Greenyard 3 jaar geleden bijna de das om. Naast topman Hein Deprez trad de Nederlander Mark Zwaaneveld aan als co-ceo. Hij wist in drie jaar de schuldenlast van 7,5 keer de brutowinst terug te brengen naar een acceptabele 2,8 keer nu en 2,5 volgend jaar.

Ondertussen staat de wereld niet stil. Greenyard kijkt weer ambitieus naar de toekomst en presenteert een nieuwe groeistrategie. De omzet moet in 2024-2025 de grens van €5 miljard bereiken, de winst jaarlijks stijgen met 6 à 7% tot €200 miljoen in 2025 en volgend jaar zou Greenyard weer dividend moeten kunnen uitkeren. De motor achter deze ambities is een beheerste overname-strategie. Vanuit de cashflow en zonder nieuwe schulden aan te gaan, wil Greenyard ditmaal groeien.

"We lopen niet met ons hoofd in de wolken," zegt Zwaaneveld in De Tijd. "Overnames bekijken we selectief. Ze moeten ons sterker maken in de segmenten waarin we willen groeien. Bedrijven enkel en alleen overnemen om meer omzet te boeken is niet aan de orde."

Volgens Bloomberg Intelligence zullen mensen in 2030 €162 miljard besteden aan plantaardige voeding, vorig jaar was dat nog maar €29,4 miljard
Innovatie
Greenyard gaat investeren in nieuwe gemaksproducten, naast de al bestaande maaltijdsalades en soeppakketten. In kant-en-klare voorgerechten, plantaardige desserts en sauzen met minder conserveringsmiddelen. In groente- en fruitsappen en plantaardige snacks voor onderweg. Met al die nieuwe producten wil Greenyard profiteren van de verwachte groei van de markt van plantaardige producten. Volgens Bloomberg Intelligence zullen mensen in 2030 €162 miljard besteden aan plantaardige voeding, vorig jaar was dat nog maar €29,4 miljard.

Binnen dat plantaardige veld zet Greenyard in op 2 groeipaden: producten met meer marge en innovatie. Op basisproducten, zoals vers fruit en verse groente, is de winstmarge laag. Door basisproducten te verwerken, gaat de winstmarge omhoog. Met zijn kant-en-klare producten biedt Greenyard bovendien alternatieven voor voeding die om gezondheids- en milieuredenen onder druk staat, zoals vlees en zuivel. "Anders dan pakweg de vleesindustrie zijn wij nu al 100 procent bezig met plantaardige en duurzame producten," glimlacht Zwaaneveld.

Greenyard wil gaan samenwerken met innovatieve starters, zoals bedrijven die met (eetbare) coatings de houdbaarheid van groente en fruit verhogen. Of bedrijven die "gespecialiseerd zijn in het verzamelen van data over de voedselketen", zegt Zwaaneveld in het Financieele Dagblad. En vooral ook door het aanbieden van pakketten 'gepersonaliseerde voeding'. Daarvoor wil Greenyard de samenwerking met supermarkten intensiveren. "Supermarkten zullen steeds beter weten welke voeding individuele klanten nodig hebben, bijvoorbeeld om medische redenen," schrijft het FD. Door intensievere samenwerking komen "op de behoeften van de consument afgestemde Greenyard-leveranties binnen bereik." Volgens Zwaaneveld kan dat al de tweede helft van dit decennium gaan spelen.
Dit artikel afdrukken