Greenpeace vindt dat supermarkten "aan de bak moeten" om boeren en telers "een reële meerprijs te betalen voor met het keurmerk On the way to PlanetProof geteelde aardappelen, groenten en fruit (AGF)".

De NGO steunde de totstandkoming van het keurmerk van de voormalige Stichting Milieukeur. Met uitzondering van Albert Heijn, gingen alle Nederlandse supermarkten onder druk van de publiekscampagne mee om het keurmerk te voeren. Dat resulteerde vermoedelijk in een te ruim aanbod van telerszijde en daarom lage inkoopprijzen.

Onderzoek van Greenpeace zou echter aantonen aan dat telers "in de meeste gevallen nu zelf voor de meerkosten opdraaien". De organisatie vatte haar bevindingen samen in het rapport Supermarkten: Zwakste schakel in duurzame teelt? Na de ophef begin dit jaar over het gebrek aan compensatie voor duurzame telers laat dit rapport volgens de groene NGO "opnieuw zien dat supermarkten wel deze stap afdwingen van hun telers" maar hen daarvoor onvoldoende belonen.

Toch is het niet ondenkbaar dat sprake is van een marktmechanisme waar keurmerken die een soort wettelijke rol willen vervullen vaker onvoldoende rekening mee houden. Ook het 1-stervarken van de Dierenbescherming kreeg te maken met lage prijzen als gevolg van overaanbod. Wie een keurmerk met een pakket van eisen beheert in de vrije markt, moet het ook commercieel leren beheren. Foodlog en Boerenbusiness duiken dit najaar met een gezamenlijk onderzoek nader in de vraag of de stichting en NGO daar voldoende aan werken.

Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Greenpeace - Greenpeace: Supermarkten moeten duurzame telers reële meerprijs betalen - Greenpeace Nederland
Reageer
  • Deel
Druk af