Greenpeace start vandaag een wereldwijde campagne tegen Coca-Cola. De milieuorganisatie zegt dat Coca-Cola "bij uitstek verantwoordelijk is" voor het vele wegwerpplastic in de oceanen, schrijft Trouw.
Vorige maand ging Greenpeace op een Filipijns strand plastic afval te lijf. Een week lang verzamelden vrijwilligers al het plastic afval op het - kunstmatige - strand van Freedom Island, dat zich ontwikkeld heeft tot een belangrijke trekvogelhabitat. De vrijwilligers sorteerden daarna het afval, om vast te stellen waar het meeste afval uit bestaat en wie de grootste vervuilers zijn. Nestlé, Unilever en het Indonesische PT Torabika Mayora bleken de bron van het meeste afval, schrijft Treehugger. Het meest gevonden soort afval waren de zakjes en zakken waar chips, noedels, levensmiddelen en was- en verzorgingsproducten in verkocht worden. Goedkope, maar niet te recyclen verpakkingen. In tegenstelling tot plastic flessen, die juist wel te recyclen kunnen zijn en daarom een zekere waarde vertegenwoordigen.
Juist het niet gebruik maken van die factor verwijt Greenpeace die andere grote levensmiddelenproducent, Coca-Cola. "Coca Cola heeft geen voornemens, geen beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen", zegt Greenpeace in Trouw. "Het bedrijf stelt korte-termijn-winst boven duurzaamheid, aldus een rapport dat vandaag internationaal openbaar wordt gemaakt. Coca-Cola probeert volgens Greenpeace op alle mogelijke manieren succesvolle statiegeldsystemen te saboteren en verzuimt de eigen marktpositie te gebruiken om de frisdrankbranche tot volledig recyclebare verpakkingen te brengen."
De milieuorganisatie vroeg voor het rapport frisdrankproducenten wereldwijd om een opgave van hun plastic verpakkingen. Het hoofdkantoor van Coca-Cola in de VS bleek als enige de gegevens niet te willen verstrekken. Toch achterhaalde Greenpeace dat Coca-Cola wereldwijd in 2016 zo’n 110 miljard wegwerpplastic flessen produceerde, "oftewel 3400 per seconde." Met de campagne wil Greenpeace de frisdrankproducent bewegen "zo snel mogelijk te stoppen met de productie van wegwerpplastic." Coca-Cola zegt dat inmiddels circa 40% van zijn flessen recyclebaar zou zijn; volgens Greenpeace slaat die 40% echter alleen op Nederland. "Mondiaal wordt slechts zeven procent van de flessen van hergebruikt of hernieuwbaar materiaal gemaakt," klinkt het in Trouw.
Coca-Cola lag al eerder onder vuur vanwege zijn weggooiflessen. In een reactie geeft het frisdrankbedrijf toe dat "vanuit productie en logistiek oogpunt herbruikbare verpakkingen in moderne economieën niet de voorkeur hebben", schrijft Trouw. Volgens Coca-Cola is zwerfvuil een consumentenprobleem.
Dit artikel afdrukken
Juist het niet gebruik maken van die factor verwijt Greenpeace die andere grote levensmiddelenproducent, Coca-Cola. "Coca Cola heeft geen voornemens, geen beleidsdoelen of agenda om de productie van plastic wegwerpflessen te verminderen", zegt Greenpeace in Trouw. "Het bedrijf stelt korte-termijn-winst boven duurzaamheid, aldus een rapport dat vandaag internationaal openbaar wordt gemaakt. Coca-Cola probeert volgens Greenpeace op alle mogelijke manieren succesvolle statiegeldsystemen te saboteren en verzuimt de eigen marktpositie te gebruiken om de frisdrankbranche tot volledig recyclebare verpakkingen te brengen."
De milieuorganisatie vroeg voor het rapport frisdrankproducenten wereldwijd om een opgave van hun plastic verpakkingen. Het hoofdkantoor van Coca-Cola in de VS bleek als enige de gegevens niet te willen verstrekken. Toch achterhaalde Greenpeace dat Coca-Cola wereldwijd in 2016 zo’n 110 miljard wegwerpplastic flessen produceerde, "oftewel 3400 per seconde." Met de campagne wil Greenpeace de frisdrankproducent bewegen "zo snel mogelijk te stoppen met de productie van wegwerpplastic." Coca-Cola zegt dat inmiddels circa 40% van zijn flessen recyclebaar zou zijn; volgens Greenpeace slaat die 40% echter alleen op Nederland. "Mondiaal wordt slechts zeven procent van de flessen van hergebruikt of hernieuwbaar materiaal gemaakt," klinkt het in Trouw.
Coca-Cola lag al eerder onder vuur vanwege zijn weggooiflessen. In een reactie geeft het frisdrankbedrijf toe dat "vanuit productie en logistiek oogpunt herbruikbare verpakkingen in moderne economieën niet de voorkeur hebben", schrijft Trouw. Volgens Coca-Cola is zwerfvuil een consumentenprobleem.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#9. En ik lees 'de Groene' ook regelmatig, en ben Naomi Klein ook tegen gekomen.
En ik kom net een interview tegen met Naomi Klein in de Groene Amsterdammer t.g.v. haar nieuwe boek 'No it's not enough' (misschien achter betaalmuur). Het gaat een beetje over de reacties hieronder.
#6 Frank Erik: Zygmunt Bauman is naast Peter Sloterdijk en Slavoj Žižek één van mijn favoriete filosofen. Inderdaad 'de tragedie van de elite'. Bauman zei vooral ook dat de elite en de instituties de grote vraagstukken van onze tijd niet meer konden oplossen. Het is daarom mede onzinnig om maar steeds naar die elite en grote instituties te blijven kijken en van ze verwachten dat ze het wel gaan doen. Hoe mooi de verhalen ook: uitgesloten. Privileges (iets met dividend bijvoorbeeld) weg en strepen van de mouwen (iets met vriendjespolitiek bijvoorbeeld).
We moeten helaas zelf de verantwoordelijkheid nemen.
Moeilijk te zeggen, Liesbeth. Ik denk eerder dat de afstanden tussen laag 1, 2 (handlangers van 1) en 3 bepalend zijn. Tenzij laag 3 (ongeveer de middenklasse) zo goed als verdwenen is.
Als ik naar de stedendiscussie kijkt denk ik dat NL steeds iets minder scoort.
#4 Jan Peter. Volgens mij was het Zygmund Bauman, die het over 'de tragedie van de elite' had. Namelijk dat het een eigenschap van 'de elite' is, om zichzelf te handhaven, om te weinig kijk t hebben voor de noden van anderen, en om bij rampspoed te laat te reageren: hen treft het niet, ze kunnen altijd nog naar de Bahama's. Zoiets. Coca-Cola gaat niet iets doen aan zijn vervuiling, want ze hebben er geen last van.