Met allerlei acties roept Greenpeace frisdrankgigant Coca-Cola op te stoppen met wegwerpplastic. Ze moeten zich focussen op hergebruik, recycling en investeringen in alternatieven voor plastic, vindt de milieuorganisatie.

Daarom staat er sinds dit weekend op het Scheveningse strand een reusachtige boze Neptunus van hout. De Romeinse zeegod draagt een groot net met maar liefst 1.800 plastic flesjes, schrijft het Algemeen Dagblad.

'Holiday is coming'
Afgelopen weekend lanceerde de milieuorganisatie ook een nieuw Engelstalig spotje. Het is een kritische parodie op de beroemde kerstreclame van de frisdrankgigant die sinds dit weekend ook weer op in ieder geval Britse schermen te zien is. Coca-Cola zond de iconische kerstreclame voor het eerst uit in 1995 en herhaalt deze nog elk jaar. Voor veel mensen betekent het zien van de commercial zelfs dé aftrap van het feestdagenseizoen.

Door de sfeer lijkt het spotje van Greenpeace op een typische Coca-Cola reclame, maar "niets is wat het lijkt", aldus de milieuorganisatie. Al snel ligt de nadruk op de productie van grote hoeveelheid plastic flessen van het bedrijf.



Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Elk jaar komt er tot 12 miljoen ton plastic in de oceanen terecht volgens Greenpeace. Met een jaarproductie van zo'n 110 miljard wegwerpplastic flessen draagt Coca-Cola daar sterk aan bij, aldus de organisatie. Begin november lanceerde Coca-Cola zijn nieuwe plan This is Forward, een duurzaamheidsplan voor West-Europa waarin het frisdrankenconcern ook aandacht besteedt aan recycling. Greenpeace vindt het een weinig ambitieus plan.
Dit artikel afdrukken