Brussel wil volgend jaar 90 miljoen euro vrijmaken opdat scholen in de Europese Unie gratis fruit uit kunnen delen aan hun leerlingen.
De lidstaten, die al sinds 2004 praten over schoolfruit, moeten een zelfde bedrag bijleggen om de financiering rond te krijgen. Arme regio's hoeven van de Europese Commissie slechts 25 procent te betalen, meldden bronnen in Brussel. Het schoolfruitprogramma is bedoeld om obesitas (overgewicht) bij jonge kinderen tegen te gaan. Waarderen
De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, hoopt dat jonge consumenten groente en fruit leren waarderen en het meer en vaker gaan eten. Momenteel lijdt 27 procent van de mannen en 38 procent van de vrouwen in de EU aan overgewicht, onder wie 22 miljoen kinderen. In de EU halen maar heel weinig kinderen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 400 gram fruit en groente. Door het vele zout, de suiker en het vet worden kinderen steeds zwaarlijviger. In Spanje, Portugal en Italië is nu al bijna een op de drie kinderen te zwaar.
Gratis
Veel scholen, ook in Nederland, delen fruit uit maar dat is niet altijd gratis voor de ouders. Bovendien hebben scholen in veel Oost-Europese EU-landen nog geen fruitprogramma's.
Brussel hoopt de eerste gratis appels en sinaasappels uit te kunnen delen in het schooljaar 2009/2010. Dat is een jaar later dan de EU-ministers van Landbouw aanvankelijk hadden afgesproken. Vooral de hoge kosten waren een probleem. Naar verwachting zal de gehele Commissie op 8 juli instemmen met het voorstel van EU-commissaris Mariann Fischer Boel (Landbouw).
Automaten
Het Europees Parlement pleitte er eerder ook al voor dat automaten op scholen vers fruit en groente bieden in plaats van producten met een hoog suikergehalte. De Europarlementariërs willen gekleurde stickers op verpakkingen die aangeven hoe gezond de inhoud is.
bron: NU
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Anne, ik geloof dat ik het best met je eens ben.
Niet zo moeilijk doen: eens!
Dat schoolfruit is vlgs mij heel simpel 90 mio in de plomp gegooid, ook al is er niks mee.
Tja Dick,ik spreek je er toch even op aan.Je hebt het over de moeder-rol,maar er zijn ook vaders.Gelukkig maar.Naast fruit, op allerlei andere fronten zeer welkom.
Inmiddels ben ik geprommoveerd,sinds 6j. tot Omi.Mijn oudste kleinkind vindt het geweldig,dat zij 6 is geworden en ik achter de 6 een nulletje erbij heb gekregen.Nagenoeg gelijktijdig.Geeft voor haar een exstra dimensie.
Ik heb een goede band met ze.We strunen heel wat af.Zowel in mijn kasten,als ook op ,,eetgebied,,en samen koken.Maar dan wel ,,NORMAAL,,en niet zo geperst in hoe het hoort,moet etc,volgens plannen van Overheid en vul verder maar in..Kinderen lusten heel wat meer,dan de volwassenen over het algemeen denken.Geven m.i.ook heel goed weer,wat ze voorzichzelf goed vinden en vooral genoeg.
Met mijn kleinzoon pluk ik bij hun de bramen,lekker dat hij het vindt. Ze willen graag de tamme kastanjes voor mij zoeken.Exstra lekker te maken met chocolade. Klep van geen meter over gezond,dan wel goed voor buik,lijf of ledematen.Of nog erger,slecht voor de tanden.En geloof me,ik ben niet een Omi die ze een 50-tig jaren gebit wenst.Maar dat overdreven gezond.
Het zijn echt geen engeltjes,integendeel.Overigens, mag ik dat wel.Van die brave Hendrikken,wel gemakkelijk,maar weinig aan te beleven.
Liever hun,die vragen stellen.Omi,waarom zijn jou kastanjes anders dan die van ons?Wel of niet eetbaar b.v. Kinderen zijn van nature geinterreseerd.
Ik ben gewoon niet goed in cijfertjes,modellen etc.Meer van de praktijk.Vandaar.
Grappig is ook te merken,dat ze b.v. wel een appel op de creche eten en het thuis nog niet aan willen raken bij wijze van spreken.En echt niet die kleink. van mij alleen hoor.Ik hoorde het laatst ook van mijn kapster,van moeders bij het hek van de school,creche.
Mijn oudste dochter lustte absoluut geen fruit.Wel in een salade.Maakte ik gewoon twee salades van 1 krop. Een pittig en een met fruit.
Om met Koken van Karin te spreken:kleine moeite,groot effect.
Het komt er op neer,dat ik denk,dat er tegenwoordig veel te veel problemen gemaakt worden,er in principe niet zijn,maar worden gecreeerd.
Onze dochters logeerden ooit bij mijn ouders.Aan gezien ze groot werden gebracht met vers,o.a.van de moestuin,waren deze dames al verwent met aardapelen een uur van te voren gerooid.Dus zeiden dezelfde dames aan tafel in de winter bij hun grootouders:Zijn dit nieuwe aardappelen Oma? Mijn moeder,nooit van Lotje getikt geweest[helaas nu dementerend] gevat daarop: Jazeker.Ze aten ze alsof ze ze nog nooit zo gegeten hadden.
Ik bedoel maar, wordt er niet veel te gewichtig,te serieus en te moeilijk over gedaan?
Mijn dochter een tijdje geleden.Mam ze willen geen fruit eten.Waarop ik zei:Moet je ook niet willen.Zet gewoon een schaal vol fruit op de tafel neer,komen ze vanzelf en misschien op een ander tijdstip,dan jij had bedacht.Warempel,het werkte.Zo rond 4uur,beginnen de maagjes kennelijk te knorren. Omi, mag ik een appel? Aardbeien?
Met heel veel liefde zeg ik dan.
En,laten de Maxima,s,zowel van ons land als van elders,via Jeugd Journaals vertellen,dat zij niet alleen ook weleens een kroket eten,maar ook b.v. fruit.Vreemde ogen dwingen.Komt het bij de basis.Leren kinderen hopelijk te ,,leven,,i.p.v.op weegschalen te staan etc.
Nu maar hopen,dat ik goed over kom met mijn betoog.Ik meen het goed.
Hans, gelukkig weet jij hoezeer ik nou juist hou van modelbouw. Ik heb er heel wat jaren m'n brood mee verdiend.
Daarom weet ik maar al te goed wat de waarde is van beide kanten: empirische gegevens en hun modellering. Beiden hebben voor mij dus 'status'.
Het Demos-onderzoek was juist zo opmerkelijk omdat het lijkt te laten zien dat steeds volgevretener mensen ook nog eens steeds ouder worden. Aangezien de ziektes al jong beginnen, lijkt het mij - vanuit m'n onderbuik als modellenadept - sterk dat daaruit hetzelfde komt als uit het door Wouter geciteerde onderzoek.
Voor zover - ik heb het nog steeds niet gechecked - de Demos-gegevens er niet in zitten en - ook niet nagelopen - het model goed in elkaar steekt, is het de moeite waard eea nog eens te doen met de Demos-gegevens. Dat zei ik, wellicht wat kort door de bocht, hierboven.
1. Ik vind schoolfruit/groente best leuk. Als het tenminste lekker fruit is en geen smakeloze waspeen/laffe appeltjes/weee mandarijnen zijn. Maar goed fruit is duur. En dat is zonde, denken de meeste schooldirecteuren met hun zuinig afgestelde rekenmachientjes en zorgelijke budgetrimpels in het voorhoofd. Daar gaat je kans om liefde voor eten te kweken.
2. Van mij mag trouwens het hele tienuurtje op scholen worden afgeschaft. Wie heeft bedacht dat dat nodig is? Schenk klassikaal een kop thee of een glas water. Misschien een biskwietje erbij. Dat scheelt een hoop calorieen! En geld! En die kinderen vallen heus niet flauw als ze hun wicky, chocomel, smoeltjes, sultana, princekoeken of verdwaalde appel moeten ontberen.
3. schooltuintjes zijn top, dat roep ik ook al jaren! (maar ja niemand luistert naar me)
Karine
Dick!
"Deze mensen hebben een rekenmodel gemaakt, geen onderzoek gedaan."
geen empirisch onderzoek bedoel je (wat ze ook aanhalen overigens). Een model maken, toelichten is ook deel onderzoek. Ook denken ipv alleen doen. En idealiter gaat het samen.
Alleen meten hoe het zit klinkt altijd goed, heeft dus (ook bij jou?) veel status, maar zonder een model erbij, speel je geen open kaart over je aannames en kan je m.i. geen woord uiten over de wereld, behalve je tabellen met metingen op te sturen naar de bibliotheek.
Wouter raakt nog een rake snaar: hoe meet je effect? op welke termijn? en kan je doorgaan zonder op korte termijn gemeten effect? Mag je refereren aan een model dat aan een interventie ten grondslag ligt? Of is dat minder dan "ervaringen/ resultaten uit het verleden" meten en citeren?