Handig of onverstandig?
Supermarkten zonder kassa's, met uitsluitend gratis producten. Het is het ideaalbeeld van Theo Brandenbarg, bedenker van Free Food for All. Tien jaar geleden liepen supermarktorganisaties nog niet warm voor het idee, maar door de financiële positie waarin we nu verkeren hoopt Brandenbarg wel voet aan de grond te krijgen.
"Het idee is simpel", legt Brandenbarg uit. "Door middel van reclame-uitingen op producten hoeven consumenten er niet meer voor te betalen. Adverteerders betalen de fabrikant, die er voor zorgt dat de uitingen op een product terecht komen, en de fabrikant genereert op deze manier volledige inkomsten, waardoor de consument de portemonnee niet meer hoeft te trekken. Visualiseer het pak melk op de ontbijttafel als een grote reclame-zuil… Tijdens de maaltijd heeft men veel aandacht voor uitingen op producten en komt de boodschap extra goed aan.”
Het Free Food for All-principe is dé nieuwe manier van adverteren, vindt Brandenberg. “We staan aan de vooravond van de opkomst van digitale televisie, maar adverteerders zijn huiverig om hier geld in te steken. Ze gaan dus andere manieren zoeken om grip op de consument te krijgen en dit is een goed alternatief.”
Brandenbarg heeft niet de illusie dat supermarktorganisaties meteen alle food-producten volgens het Free Food for All-principe gaan aanbieden. “Ik zou zeggen, begin met een drietal eerste levensbehoeften, zodat de klant getriggerd wordt. Langzaam maar zeker kun je het dan gaan uitbreiden.” Tien jaar geleden zat de initiatiatiefnemer al rond de tafel met Albert Heijn, maar de directie durfde het idee toen nog niet aan. Albert Heijn was bang een doos van Pandora te openen en de weg terug te verwoesten. Brandenbarg verwacht in deze tijden van recessie dat er wellicht wel animo is. “Het is een goed wapen om in te zetten in de prijzenslag onder supermarkten.” Tot dusver heeft de initiatiefnemer nog geen gesprekken met supermarktorganisaties of fabrikanten gehad. “Na tien jaar laat ik weer van me horen, en het idee moet eerst even doordringen. Het is nogal een omslag en daar moeten bedrijven over nadenken.”
Bron: Levenmiddelenkrant
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mensen, dit idee bestaat al lang, bedacht door de Spaanse food-designer Marti Guixe.
http://www.food-designing.com/02-system.htm
Daar zitten we toch niet op te wachten?! We zijn al overgeleverd aan de Unilevers, met al hun kant-en-klaar instant troep volgepompt met zo veel mogelijk E-nummers en overige nonsens; volgens dit waanzinnige idee gaan ook nog de multinationals in non-food sturen op wat we in onze mond stoppen. Dat komt de gezondheid in 't algemeen niet ten goede. Want reken maar dat geen enkel bedrijf kiest voor bijvoorbeeld een groente - gezond maar allesbehalve sexy - om z'n logo op te zetten. Reken maar dat ze liever op een zak chips staan. Wie schiet hier dan eigenlijk iets mee op behalve een handjevol aandeelhouders, CEO's en managers?
Bij de ingang van de HBO Opleiding Marketing & Communicatie staat een mobiele hersenscanmachine. Wie volledig hersendood is komt binnen. Wie ook nog maar één werkende hersencel heeft wordt uitgeloot.
't Is hard, maar alleen zo worden de beste Marketeers geselecteerd.
@ReneS: omdat het Nike meer zou kosten dan het opbrengt.
Het zou best bij sommige producten kunnen werken. Waarom zou Nike geen schapruimte kopen om een sportdrankje gratis of voor de helft van de prijs aan te bieden, met het Nikelogo?