Jef Colruyt is tegen thuisbezorgen van boodschappen. Zijn supermarkten hebben alleen maar afhaalpunten in de winkels. "Het lijkt ons de meest duurzame en ecologische aanpak. Mijn zwager vertelt me dat zijn kinderen allemaal afzonderlijk online bestellen en dat dan om de haverklap zo’n busje voor de deur staat. Hoeveel kilometer rijden die niet? En dan nog gratis. Dat is niet houdbaar."

Hij vervolgt: "Ik twijfel aan dat model. Zeker als het om foodretail gaat. "If there is money to be made, it is going to be somewhere else, but not in retail." Jef Colruyt voorziet geen massamarkt voor maaltijdboxen (HelloFresh) of bestellen-met-thuislevering zoals Amazon en Bol.com dat doen.

De maaltijdboxen blijven volgens hem een nichemarkt: "Ik denk niet dat 30 tot 40% van de bevolking zijn voeding zal bestellen via de HelloFresh-aanpak. Ook bij Bio-Planet (de biologische supermarktketen van Colruyt, red.) zien we dat slechts 3 tot 4% van de bevolking onze winkels bezoekt. Dat zijn nichemarkten." Over Bol.com is hij helemaal uitgesproken. "Heeft u zicht gekregen op de rentabiliteit? Nee? Dan zijn we uitgepraat. Gratis thuislevering is op lange termijn niet houdbaar."

Wij moeten ons in de eerste plaats bezighouden met onze klanten en hun een uitstekende kwaliteit en service bieden, zodat ze tevreden naar huis gaan en met plezier terugkomen
Niet bang voor Ahold Delhaize
Jef Colruyt toonde zich dit weekend in een interview in de Belgische zakenkrant De Tijd, vandaag overgenomen door het FD, weinig beducht voor de nieuwe combinatie Ahold Delhaize. Ten eerste omdat nog niet duidelijk is op welke fronten die nieuwe marktpartij zich gaat focussen - de winkels of de back-office, de VS of Europa - en in welke volgorde. Ten tweede omdat voor Colruyt niet het marktleiderschap centraal staat, maar de klant. "Maar is marktleiderschap een doel op zich? Ik denk dat het eerder een gevolg is. Wij moeten ons in de eerste plaats bezighouden met onze klanten en hun een uitstekende kwaliteit en service bieden, zodat ze tevreden naar huis gaan en met plezier terugkomen." Colruyt ziet bovendien nog genoeg potentie in de Belgische markt: "We hebben hier nog meer dan genoeg werk. Het verzadigingspunt is niet bereikt."

Nederland te afwijkend voor Colruyt
Colruyt is al enige jaren in Frankrijk actief. Ondanks dat het momenteel tegenzit door veranderde regelgeving, zet Colruyt daar door: "Maar de komende tien jaar willen we er stilletjes, regio per regio, blijven uitbreiden en definitief onze plek veroveren. Op lange termijn leidt zo’n aanpak altijd tot resultaat. Ik verwacht dat we er binnen twee tot drie jaar opnieuw rendabel zijn."

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Colruyt besloot ooit niet te expanderen naar Nederland. "Omdat die markt cultureel te veel verschilt van België. Qua assortiment, klantengedrag en attitude zit de Nederlandse retailmarkt anders in elkaar." Hij heeft het wel geprobeerd maar elke poging zich binnen te kopen werd onmiddellijk gedwarsboomd, zegt Colruyt die vooral duidelijk maakt dat retail een spel van grote getallen en tevreden klanten is.

Fotocredits: 'Colruyt', Stéfan
Dit artikel afdrukken