Inmiddels ben ik fan geworden. Picnic bracht disruptieve en inspirerende lessen over ‘rust, reinheid en regelmaat’. Of zoals Picnic het zelf zegt: melkboer 2.0.

Focus
De belangrijkste les is de focus. Niet iedereen, niet alles en niet overal. Met een relatief ondiep assortiment, een select aantal tijdvensters waaruit de consument kan kiezen in zorgvuldige gekozen wijken; stap voor stap Europa in. Consumenten moesten wachten tot er een plekje kwam. Picnic gaat er speels mee om. Er is een ‘wachtverzachter’ voor de vele duizenden klanten die nog even niet mochten bestellen.

Bezorgen doet Picnic gratis. Door de lage minimale orderwaarde bestellen klanten vaak. Picnic komt, ‘net als de oude melkboer’, elke week langs.

Robots en bezorgvoertuigen
Efficiency in handling is voorwaarde voor succes met online-levensmiddelen. Robots doen het werk in de magazijnen.

De containers die in de magazijnen per rit worden voorbereid gaan met grote vrachtwagens naar stadshubs waar ze zonder moeite op het bezorgvoertuig worden overgezet. Lichte elektrische bezorgvoertuigen laveren moeiteloos door het drukke verkeer. Picnic is klaar voor autoluwe wijken en zero emissiezones.

Samen met producenten denkt Picnic na over ‘e-commerce ready’ verpakkingen.

Picnic haalt alle verspilling uit de keten
Data
Picnic is wereldkampioen in fluff, slim omgaan met data. De producten zijn maximaal vers, met voorkoming van derving. De ordercompleetheid is hoog. Dat kan alleen maar als je de planners ondersteunt met de beste ketendata.

Picnic gebruikt ‘big data’ en 'machine learning' om het ogenschijnlijk onvoorspelbare voorspelbaar te maken (zoals de bezorgtijd per adres). Picnic haalt zo alle verspilling uit de keten. De eigen software maakt disruptie mogelijk.

Gratis bezorgen bestaat wel
De samenwerking met de Duitse supermarktformule Edeka en de plannen voor verdere uitbreiding in Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De uitgekiende logistiek, de inkoopkracht samen met Edeka en een geweldig team, bieden perspectief op weer veel mooie jaren.

En, ik voorspel je, winst onder aan de streep! Gratis bezorgen bestaat wél.


Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther zal op regelmatige basis aan Foodlog bijdragen met opinies over en analyses van actuele ontwikkelingen. Buiten zijn vakgebied is hij ook actief als house-deejay.

Dit artikel afdrukken