Foodwatch schrijft in zijn persbericht:

Het derde Gouden Windei trok meer stemmers dan ooit tevoren. Er deden bijna 19.000 consumenten mee aan de verkiezing van foodwatch voor de grootste misleider van 2012.

Met 6601 stemmers voor Becel Pro-activ brak Unilever het eigen record. De plantensterolen in de peperdure kunstboter verlagen wel het cholesterol, maar er is nooit aangetoond dat hiermee het risico op hart- en vaatziekten afneemt. Aan consumptie van plantensterolen kunnen op lange termijn zelfs risico’s kleven.
In 2011 kreeg Unilever ook een Gouden Windei dankzij 5350 stemmers voor Blue Band Goede Start ‘het wit waar volkoren in zit’. Unilever kreeg ook een tik op de vingers van de Reclame Code Commissie en heeft de reclame voor het witbrood inmiddels aangepast.

“Unilever is voor het tweede achtereenvolgende jaar de grootste misleider, maar is niet de enige die consumenten afscheept met onvolledige informatie.” stelt Bart van Opzeeland van foodwatch vast. “Verbeteringen gaan nog veel te traag. De hele levensmiddelenmarketing moet op de schop, want consumenten pikken die onzin echt niet meer.”

Tweede achter Becel met 4391 stemmen werd Zonnatura Oplosthee Avondmelange die zich ‘100% natuurlijk en biologisch’ noemt, maar dit niet is en voor meer dan 90 procent uit suikers bestaat. Koekenbakker Peijnenburg kreeg met 3792 stemmen de derde plaats voor de Complete Start Vezel met kunstmatige vezels. Hero Fruit & Co Multifruit kreeg er 2670 en landde op de vierde plek en Slankie Smeerkaas Magere Ham van Campina kreegt de minste stemmen: 1407. Hero heeft Fruit & Co Multifruit onlangs veranderd, maar helaas niet verbeterd.


Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Foodmonitor maakte gisteren bekend dat de prijs slechts bij 25% van het publiek bekend is. Jongeren kennen de prijs beter dan ouderen. 10 procent van de consumenten tussen de 50 en 65 jaar kent het Windei tegenover 15 procent van de 18 tot 34-jarigen. Het lijkt erop dat Unilever zich vooralsnog geen grote zorgen hoeft te maken over ernstig dalende verkoopcijfers als gevolg van het tweede Windei dat het bedrijf op een rij wint.
Dit artikel afdrukken