Jumbo Goudeerlijk boerenmaisbrood is met 31% van de 15.000 stemmen gekozen tot het meest misleidende product van 2017. Hiermee 'wint' het maisbrood het Gouden Windei van foodwatch. In het brood is geen mais verwerkt, er zit alleen wat mais op de korst en de maisachtige gele kleur komt door toevoeging van kurkuma. Jumbo laat foodwatch weten dat hun aanname dat maisbrood van maismeel gemaakt moet worden onjuist is. "Het brood is gedecoreerd met maisgries, maar we gebruiken bewust geen maismeel in het brood omdat dit de bakkwaliteit niet ten goede komt", aldus Jumbo.
De kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi werd met 21% van de stemmen tweede. Aldi zegt toe de kalfsleverworst aan te passen door het varkensvlees te vervangen door kalfslever met één Beter Leven ster. Ook de overige vijf genomineerden hebben aangegeven dat hun product al is, of nog wordt, aangepast.
Foodwatch - Winnaar Gouden Windei 2017: Jumbo Goudeerlijk maisbrood zonder maismeel
De kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi werd met 21% van de stemmen tweede. Aldi zegt toe de kalfsleverworst aan te passen door het varkensvlees te vervangen door kalfslever met één Beter Leven ster. Ook de overige vijf genomineerden hebben aangegeven dat hun product al is, of nog wordt, aangepast.
Theo #3, in totaal 15.000 stemmers voor het gouden windei, waarvan 31% op het maïsbrood van Jumbo stemde. 4650 van de ruim 17.000.000 Nederlanders, dus.
Het gaat niet om het neppen van maisbrood zonder mais. Het zet Jumbo met al zijn gekwetter over 'beter' en diervriendelijker en biologischer en duurzamer vlees en alle andere zaken te kijk als een onbetrouwbaar opportunist. Daar gaat het om.
Volksverlakkerij.
Dat is de basis van de food-marketing door de detailhandel. Van AH tot Jumbo tot Plus en alle anderen.
En ergens kan ik ze geen ongelijk geven.
Binnen de huidige hypocriete trend wil de consument, - en laat hij zich graag in het ootje nemen voor een 'beter' gevoel en beleven -, de gedachte koesteren iets (wat ?) gedaan te hebben om de wereld te redden.
Wat een zielig en triest gebeuren....
Heb je daar de bron van Aart?
Over windeieren gesproken.
0,0003% (royaal naar boven afgerond) van de Nederlandse bevolking heeft aangegeven het met Foodwatch eens te zijn dat maïsbrood met maïs, maar niet in meelvorm, misleidend is.
Geweldig dat dit allemaal wordt aangekaart door Foodwatch: ★★★★★
Armzalige wetgeving en een gedecimeerde onwillige VWA scheppen de gelegenheid tot dit soort diefstal. Ieder niet ontdekt bedrieglijk product zorgt immer weer voor een paar centen extra in kas. Zolang iedereen zijn mond hierover houdt ettert deze afzetterij gewoon door en als de Bul Supers ontmaskerd zijn, geen kant meer op kunnen, beloven ze pas e.e.a. aan te passen.
Goed voor een hoofdartikel in hun aller lijfblad Distrifood!