Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. 'Even Googelen' is vrijwel synoniem geworden met iets opzoeken. Al die ontelbare zoekacties hebben het internetbedrijf een schat aan gegevens opgeleverd. Samen met Truth & Beauty, dat gespecialiseerd is in het visualiseren van data, heeft Google News Lab inzichtelijk gemaakt waar Amerikanen de afgelopen 12 jaar naar zochten voor wat betreft 'food'. Dat resulteerde in de interactieve database in 'The Rhythm of Food'.

Trends
Uitgangspunt voor The Rhythm of Food was het zoekgedrag van Amerikanen naar ingrediënten, voedingspatronen en recepten vanaf 2004 tot 2016. In de ontwikkeling van het aantal zoekopdrachten tekenen trends zich ondubbelzinnig af. Zowel de opkomst (veganisme, superfood) als neergang (fat free) van voedselhypes zijn gemakkelijk herkenbaar.

trends rythm food


Klok
Een tweede manier waarop Google het zoekgedrag uiteenrafelt, is door de data te plotten in soort 'klok'. Zo kun je zien hoe het zoekgedrag zich over de jaren ontwikkelt, of er bijvoorbeeld uitschieters zijn die te koppelen zijn aan het oogstseizoen of aan bepaalde feestdagen. Je kunt ook zien waar mensen op een bepaald moment naar op zoek zijn. In december bijvoorbeeld champagne, mierikswortel en warme chocolademelk. In januari zijn diëten en smoothies populair.

abrikoos klok


Zelf zoeken
Je kunt ook zelf grasduinen in de meest bekende data. Google biedt inmiddels bijna 200 individuele 'foodstuffs'. Je kunt gewoon alfabetisch zoeken, op categorie (dranken, groenten, gerechten) of op seizoen dan wel gelegenheid. Als kers op de taart heeft Google bij een aantal uitschieters ook weten te achterhalen wat de oorzaak van een plotselinge golf van aandacht is geweest. Ze staan bij elkaar in de categorie 'Annotated'. Zo leer je nog eens wat.
Dit artikel afdrukken