Het Amerikaanse technologiebedrijf Google neemt voor $550 miljoen een strategisch belang van 1% in de Chinese onlineretailer JD.com. JD.com is een van de grootste e-commerce bedrijven in China en een directe concurrent van Alibaba. Bedrijven kunnen via het internetplatform van JD.com producten aanbieden aan consumenten. Als onderdeel van de strategische samenwerking gaat Google de high-techinfrastructuur verder ontwikkelen en gaat JD.com producten aanbieden via Google Shopping. Zo denken beide bedrijven verder uit te kunnen breiden in elkaars markten: JD.com in de VS en Europa, Google in de snelgroeiende Aziatische markten. En en passant hun grootste concurrenten, Alibaba en Amazon, betere concurrentie aan te doen.

Google in China achter 'The Great Firewall'
In 2010 trok Google zijn zoekmachine terug uit China omdat het bedrijf zijn eigen zoekresultaten niet langer wilde censureren, zoals de Chinese autoriteiten vereisten. Sindsdien zijn Google-diensten geblokkeerd. Maar het bedrijf is al jaren actief op zoek naar manieren om "de grootste groep internetgebruikers van de planeet" te bereiken, schrijft de New York Times. Zo opende Google al een onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie, werkt het samen met internet- en social media-conglomeraat Tencent, maakte het zijn vertaalservice beschikbaar in China en lanceert het apps speciaal voor de Chinese markt (Google's eigen apps en mail zitten nog altijd achter "the Great Firewall", het Chinese internettoezichtsysteem). In de Chinese markt heeft overigens de concurrentie niet stilgezeten en zijn inmiddels talloze toepassingen op het gebied van zoeken, chatten, video streamen en cloud computing actief.

Is dit de uitdager van Alibaba en Amazon?
Volgens de nieuwe partners "verenigt de strategische overeenkomst de marktreikwijdte en de sterkte van Google in analytics met de deskundigheid van JD.com in logistiek en voorraadbeheer." Concreet betekent het voor JD.com de mogelijkheid meer producten internationaal af te kunnen zetten, om te beginnen in Zuidoost-Azië maar ook in de VS en Europa waar het bedrijf nu betrekkelijk onbekend is. JD.com gaat zo de directe concurrentie aan met Alibaba, dat niet alleen in Zuidoost-Azië groeit, maar recent ook bekend maakte zijn logistieke capaciteit wereldwijd uit te breiden. Voor Google lonken de extra consumentendata, de voet tussen de deur bij de snelgroeiende Aziatische middenklasse, én de versterking van de samenwerking met 's werelds grootste supermarktketen Walmart, een grote investeerder in JD.com. Analisten voorzien dat Google en JD.com samen "aan de poten kunnen zagen van de dominante positie van Amazon en Alibaba in belangrijke markten over de hele wereld," aldus Reuters.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken