Google in China achter 'The Great Firewall'
In 2010 trok Google zijn zoekmachine terug uit China omdat het bedrijf zijn eigen zoekresultaten niet langer wilde censureren, zoals de Chinese autoriteiten vereisten. Sindsdien zijn Google-diensten geblokkeerd. Maar het bedrijf is al jaren actief op zoek naar manieren om "de grootste groep internetgebruikers van de planeet" te bereiken, schrijft de New York Times. Zo opende Google al een onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie, werkt het samen met internet- en social media-conglomeraat Tencent, maakte het zijn vertaalservice beschikbaar in China en lanceert het apps speciaal voor de Chinese markt (Google's eigen apps en mail zitten nog altijd achter "the Great Firewall", het Chinese internettoezichtsysteem). In de Chinese markt heeft overigens de concurrentie niet stilgezeten en zijn inmiddels talloze toepassingen op het gebied van zoeken, chatten, video streamen en cloud computing actief.
Is dit de uitdager van Alibaba en Amazon?
Volgens de nieuwe partners "verenigt de strategische overeenkomst de marktreikwijdte en de sterkte van Google in analytics met de deskundigheid van JD.com in logistiek en voorraadbeheer." Concreet betekent het voor JD.com de mogelijkheid meer producten internationaal af te kunnen zetten, om te beginnen in Zuidoost-Azië maar ook in de VS en Europa waar het bedrijf nu betrekkelijk onbekend is. JD.com gaat zo de directe concurrentie aan met Alibaba, dat niet alleen in Zuidoost-Azië groeit, maar recent ook bekend maakte zijn logistieke capaciteit wereldwijd uit te breiden. Voor Google lonken de extra consumentendata, de voet tussen de deur bij de snelgroeiende Aziatische middenklasse, én de versterking van de samenwerking met 's werelds grootste supermarktketen Walmart, een grote investeerder in JD.com. Analisten voorzien dat Google en JD.com samen "aan de poten kunnen zagen van de dominante positie van Amazon en Alibaba in belangrijke markten over de hele wereld," aldus Reuters.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Benieuwd wat het oplaaiende handelsconflict betekent voor de "langzame dooi in de relatie tussen China en Google" waar de NOS het over heeft.
Die relatie is lange tijd slecht geweest - nadat Google zich terugtrok vanwege de Chinese censuur, zegt Peter Ho, professor Chinese economie aan de TU Delft. "Aan verbetering van de relatie met Google werkt de Chinese overheid al een paar jaar, maar dat deze deal nu naar buiten komt is een signaal naar Trump."