Consumenten weten niet wie de EFSA is, wat de organisatie doet en waarom ze daar iets aan zouden hebben. Dat blijkt uit in Duitsland uitgevoerd onderzoek, schrijft Nutraingredients. De European Food Safety Authority (EFSA) is op Foodlog een regelmatig besproken organisatie die van de EU een ruime mate van wettelijke macht heeft gekregen op het gebied van voedingsclaims. Als de consument echter niet weet wie de EFSA is of wat haar claims waard zijn, moet echter getwijfeld worden aan de waarde van investeringen die bedrijven doen om hun claims goedgekeurd te krijgen, zeggen de onderzoekers.

Daarmee bedoelen ze niet 'afschaffen dan maar', zoals u nu misschien denkt. De EFSA moet zich bekender maken onder het publiek. Als haar voedselwaarheid wet is, moet ze die immers ook bekend maken. En dat zou betekenen dat de EFSA een flink communicatiebudget moet krijgen. In een Europa dat moet bezuinigen zal dat 'uit de markt' moeten komen. Bij ons consumenten vandaan dus.

Fotocredits: "Bite me...", uitsnede, Frans Persoon
Dit artikel afdrukken