Maar het initiatief is mooi en het zou goed zijn als het (controleerbare) navolging kreeg.
De internet-wijnhandel Glashelderwijn geeft wijnproevers inzicht in de eigen verdiensten. Bij elke fraaie fles staat een grafiekje waarop globaal duidelijk wordt wie er hoeveel aan de wijn verdient. Eigenaar August Deutman (1975) pakt er een witte Italiaanse Di Meo bij, van de bijzondere De Greco druif: “appeltjes en klein beetje limoen”. Zijn verkoopprijs is 12,10 euro. “Daar krijgt het wijnhuis een fors stuk van: 7,10 euro. De accijns is 55 eurocent, inclusief de verpakkingsbelasting van 2,5 cent. Mijn marge is 2 euro, waarvoor ik ook de wijn met een professionele transporteur uit Zuid-Italië haal. Dan de BTW nog en je weet precies wie wat krijgt.” Glashelderwijn vindt dit nog eerlijker dan fair trade, want de consument ziet daar niet op het product hoeveel de boer in een ontwikkelingsland ontvangt. Aanstaande zondag is er de allerlaatste garageproeverij van dit jaar. Voor 4 euro is het vanaf 1 uur prachtwijnen drinken. Hieronder de weblink. Deutman: "De 99 van Bodegas Rincon de Pedraza bijvoorbeeld, is kruidig met de smaak van citroen en perzik. Verbouwd op Spaanse grond met mineralen als calcium en magnesium. Dat zorgt voor fantastische wijnen van een hoge kwaliteit. Bij mij voor 5,33 euro. Ik steek daar 1 euro van in mijn zak. Elders 7,50 euro, want daar blijft 2,89 aan marge hangen.
Het lijkt op fair trade en op biologische wijnbouw, maar het is toch weer net even iets anders, wat Deutman doet. De wijnliefhebber gaf zelfs zijn managementbaan na negen jaar bij KPN op voor de professionele wijnhandel.
Over fair trade zegt hij: “Op mijn website zie je precies de kostenverhoudingen. Wie de prijzen exact wil weten, kan ze persoonlijk aan mij vragen. Een paar wijnboeren hebben liever niet dat ik de inkoopprijs bekend maak, omdat andere grote afnemers in Nederland daar bezwaar tegen maken. Om die reden verkoop ik zelfs een Spaanse wijn onder een ander etiket. Toch is dit systeem altijd nog transparanter dan fair trade. Er is geen reep chocolade in Nederland te vinden die vermeld hoeveel cent de fair trade cacaoboer ontvangt. Ik vind dat ik eerlijker ben.”
Over zijn klanten: “Ik dacht deze internetwinkel op te zetten voor mijn leeftijdsgenoten: dertigers. Niet meer die fles uit de supermarkt pakken, maar gewoon lekker makkelijk via internet bestellen. De dozen worden netjes thuisgebracht. In de praktijk zijn mijn klanten echter vooral veertigers en vijftigers geworden, die al langer drinken en steeds betere kwaliteit zoeken, ook authentieke producten willen proberen. Op mijn garageproeverijen zie je vooral die groep, terwijl het leven van de dertigers blijkbaar nog zo gehaast is dat ze ineens weer zonder een fles in huis zitten en dan toch maar weer bij de Gall en Gall of de Albert Heijn wat inladen. Terwijl ze kunnen weten dat ze voor hetzelfde geld een sensationele witte wijn van de bijzondere verdejo druif van mij kunnen krijgen.”
bron: peopleplanetprofit
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat restaurant dat 180 euro vangt voor het uitschenken van een fles wijn maakt zich behoorlijk gevoelig voor concurrentie. Of was het een patsertent?
Bovenstaand bericht is maar een gimmick van een prijsvechter. Eerlijkheid heeft niet perse te maken met het laten zien van je boeken. Het gaat erom dat zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om zich op de arbeidsmarkt te ontwikkelen en geld te verdienen dat tenminste in verhouding staat tot hun prestatie. Als de directeur van Fair Trade een dik salaris verdient is dat prima, zolang de boeren zich maar kunnen ontwikkelen door zijn inspanningen.
Ik hoef ook niet te weten wat mijn wijnhandelaar verdient. Ik wil wel graag horen dat hij zijn best doet om iets bijzonders voor me in te kopen. Dat hij een goede relatie met zijn leverancier heeft, hoor ik ook graag Die moet dan "fair" zijn, toch?
Hier in sommige restaurants. Trouwens alleen voor vaste klanten en zeker niet voor aanwaaiers. Klantenbinding zonder de wijnkaart dus:
"Èje nog wa lekkers liggen ?”
“Jazekers!.. wa mag ut kosten ?, Ik èn nog iets jeel schoons uut '95 voor eh.. zeg 40 euro ?“
“Weet je zeker da ut een schoone wien is ?, anders nemen we nog zon fles as de vorige kjeer..”
“Je weet… vin je um nie goed, dan trek un anderen open.. K’èn ook nog iets
bezonders 'gevonden' uut ‘82, un gjeel schoone bordeaux, vuuf flessen nog, die mogen nu gekuust worden, maar daor mok echt wel wat meer voor vragen… en daor gao je gjeen spiet van èn... ”
“Gie bin un echten dief ! ...moar allez…. vooruit dan moar..!”
Reken eens snel uit wat die wijn van toen 30 gulden / 600 bfrs nu moet kosten inclusief rente op geinvesteerd kapitaal. Koopje toch ?
Maar wie legt er nog op ? Durft het te riskeren en kan het ?
En... voor een dubbeltje op de eerste rang ? Mooi streven, maar mij lukt dat nooit.
Wouter, dat moet wel een behoorlijk gerenommeerd restaurant zijn geweest. Een heel goeie fles wijn mag tot 25-30 euro consumentenrpijs kosten. Anders moet een restaurant gewoon beter zoeken. Tenzij je natuurlijk een publiek van namendrinkers hebt. Die moet je hun vet geven, want ze willen 'namenbrassen'.
Wat boven de 25 euro consumentenprijs (= ca. 15 euro horeca-inkoop) uitgaat is in de meeste gevallen de premie die je betaalt maar niet proeft voor marketing/reputatie/zeldzaamheidskosten. In een restaurant is het niet onredelijk als zo'n fles tot 60/65 euro kost. De 130 - in het geval van jouw buurman - daarbovenuit moeten echt de BMW SUV of A8 van de baas helpen financieren.
Ik bemoei me er verder niet mee maar geef het hier even door voor de wijnzeikers. Mijn buurman drinkt in een gerenommeerd restaurant in Amsterdam met een zakenpartner die het breed heeft wijn die hem bevalt, nee die hem opvalt. Hij noteert wat op het etiket staat en vraagt een wijnhandelaar waar hij zelf inkoopt en die hij vertrouwt, of hij die wijn verkoopt.
En aldus komt hij er achter dat het gerenommeerde restaurant de inkoopprijs van de wijn verzevenvoudigt.
Wijn van inkoop een tientje? Welnee, inkoop 30 euro. Goeie wijn hoor, ik mocht er van proeven. Hij smaakte me wel voor een eurootje of 7. Maar 7 keer 30 euro?