Onno Kleyn organiseerde het symposium 'Wij en de commercie' voor culinair journalisten. Ongepland, maar door hem zelf aangedragen kwam een actuele case op tafel.

Voor het luizige loontje van een tekstschrijver leverde Onno een speciaal geschreven quote voor een commerciële wijnvertorial in een Volkskrant van afgelopen week. Waarschijnlijk bevat de case de quintessence van de hele discussie over de onafhankelijkheid van de culinaire journalistiek. Voor ik hier m'n feitelijke waarneming van de dag geef, leg ik de case van Kleyn in de Umbrische wijn voor aan de lezers van deze krant.

Wat had Onno moeten doen:
- zijn naam er niet aan verbinden omdat het een tekst is met een louter commercieel doel?
- zijn naam er wel aan verbinden, maar zich dan ook echt goed laten betalen voor de merkwaarde van zijn autoriteit?

Om vast met een mening te beginnen: de aanwezige hoofdredacteur van een grote Nederlandse culinaire glossy had er geen problemen mee, omdat, zo zei ze, het publiek weet dat Kleyn betrouwbaar is. Hoe lang blijf je dat als je dit vaak doet, luidde mijn wedervraag. Daarop werd het wat stiller.

Pikant: John Bindels, de Olie B. Bommel van de zuivere Nederlandse wijnjournalistiek die wat mij betreft heel betrouwbare wijnschrijvers als Gert Crum en Frank Jacobs voor onbetrouwbare broodschrijvers uitmaakte, had geen moeite met Kleyn's medewerking aan de VK-commercie. Dat kon ik even niet meer volgen.




Hieronder de totale VK-pagina, die bij ongepland toeval uit de tas van Joep Habets kwam:

image
Dit artikel afdrukken