Marktonderzoeksbureau GfK analyseert iedere maand de supermarktomzetten en consumentengedrag. Uit de cijfers over april bleek dat de supermarktomzet weliswaar steeg met 3,4%, maar toch iets achterbleef bij de verwachting. Ondanks de Paasdagen (vorig jaar in maart) bleef de omzet steken op 751 miljoen (verwacht was 764 miljoen euro). Over de eerste 4 maanden van dit jaar daalde de supermarktomzet licht, met 0,4% ten opzichte van 2012.

Nederland is en blijft dol op aanbiedingen. Consumenten blijken steeds meer gebruik te maken van aanbiedingen. Uit het persbericht van GfK:
In 2013 is de omzet van producten in een aanbieding met 5% gestegen naar Euro 6,1 miljard, ten opzichte van Euro 5,8 miljard in 2012. Van elke euro die in 2013 in de supermarkt werd besteed, ging 18,2% naar een aanbieding. Een jaar eerder was dit 17,7%. Vooral ouderen maken graag gebruik van promoties.
Vooral schoonmaakartikelen en producten met betrekking tot persoonlijke verzorging werden in 2013 vaak in aanbieding in de supermarkt gekocht. Vers vlees, gevogelte en vis werden juist minder vaak via een aanbieding gekocht.
Het aandeel koopjesjagers is in 2013 fors gestegen. Van bijna één op de zes huishoudens (15,7%) betrof in 2013 minimaal 40% van zijn supermarktbestedingen een aanbieding. In 2012 gold dit voor 11,3% van de huishoudens en in 2011 slechts voor 8.0%.
Dit artikel afdrukken