De online-versie van The Times meldde gisteren dat de voedingsgiganten Kellogg’s, Danone, Kraft, Nestlé en Pepsico de handen ineen slaan om een alternatief te bieden voor de Engelse variant van het stoplichtensysteem voor voedingsproducten.
Blair had de voedingsindustrie gewaarschuwd om het stoplichtsysteem aan te nemen. De Engelse Voedingsautoriteit (FSA, de Food Standards Agency) deed dezelfde duit in het waarschuwingenzakje.
Dat mag dus niet baten. De voedingsindustrie vindt dat ze zwart wordt gemaakt met dit systeem. Marketingwise hebben ze gelijk: welke consument wil tegen de achtergrond van de huidige gezondheids- en afvalmanie nou nog een product met een rode of oranje sticker. Maar ook al zullen hun motieven grotendeels financieel zijn, ook gezondheidswise hebben ze volkomen gelijk. In een gezamenlijke campagne komen deze grote voedingsfabrikanten met een ander systeem, waarmee ze op ieder product zullen vermelden welk percentage van de Dagelijke Toegestane Hoeveelheid vet, suiker en zout in een bepaald product zit.
Hoera voor de industrie, want ze hebben volstrekt gelijk!! Ik hoop dan ook dat ze niet buigen voor de overheid.
Een product op zichzelf is niet slecht waar het gaat om het niveau aan zout, vet, suiker of glycemische index. Het gaat om de combinatie, cq. totale intake. We hebben het er hier al vaker over gehad. Te hopen is dan ook dat Unilever zich snel bij deze grote bedrijven voegt om de bom eens flink te laten barsten: overheden die er stoplichtjes doorheen willen rammen, kiezen voor een rampkoers!
Dit artikel afdrukken
Blair had de voedingsindustrie gewaarschuwd om het stoplichtsysteem aan te nemen. De Engelse Voedingsautoriteit (FSA, de Food Standards Agency) deed dezelfde duit in het waarschuwingenzakje.
Dat mag dus niet baten. De voedingsindustrie vindt dat ze zwart wordt gemaakt met dit systeem. Marketingwise hebben ze gelijk: welke consument wil tegen de achtergrond van de huidige gezondheids- en afvalmanie nou nog een product met een rode of oranje sticker. Maar ook al zullen hun motieven grotendeels financieel zijn, ook gezondheidswise hebben ze volkomen gelijk. In een gezamenlijke campagne komen deze grote voedingsfabrikanten met een ander systeem, waarmee ze op ieder product zullen vermelden welk percentage van de Dagelijke Toegestane Hoeveelheid vet, suiker en zout in een bepaald product zit.
Hoera voor de industrie, want ze hebben volstrekt gelijk!! Ik hoop dan ook dat ze niet buigen voor de overheid.
Een product op zichzelf is niet slecht waar het gaat om het niveau aan zout, vet, suiker of glycemische index. Het gaat om de combinatie, cq. totale intake. We hebben het er hier al vaker over gehad. Te hopen is dan ook dat Unilever zich snel bij deze grote bedrijven voegt om de bom eens flink te laten barsten: overheden die er stoplichtjes doorheen willen rammen, kiezen voor een rampkoers!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook