imageGelukkig, wetenschappers beginnen ook van zich te laten horen.

Retailers en fabrikanten van levensmiddelen gebruiken vaak ten onrechte gezondheidsclaims. Dat stelt de Britse organisatie van jonge wetenschappers Sense about Science in het rapport There goes the science bit.

De organisatie verwijt Nestlé ten onrechte wetenschappelijk klinkende taal te gebruiken om de Ski yoghurt aan te prijzen. Die bevatten 'Activ8', een unieke mix van acht B vitamines en mineralen waarvan van elk daarvan bewezen is dat ze het vrijkomen van energie optimaliseren.
Die claim klopt alleen als er een tekort zou zijn aan B vitamines en bij een gevarieerd eetpatroon is daar geen sprake van, aldus Sense of Science in het rapport, dat in Groot-Brittannië heel wat stof heeft doen opwaaien.

Msg
Supermarktketen Coop verwijderde mononatriumglutamaat (msg, E621) vanwege een 'mogelijk verband met voedselintolerantie en uit bezorgdheid over de voeding van kinderen.' In werkelijkheid was de reden tot de ban van msg de bezorgdheid van consumenten. De retailer is echter niet van plan producten met een van nature hoog gehalte aan msg als tomaten en Parmezaanse kaas, uit het assortiment te halen, aldus de organisatie.

Natriumbenzoaat
Sainsbury's heeft het conserveermiddel natriumbenzoaat (E211) uit de frisdranken gehaald. Daarmee beweert de retailer in ieder geval niet dat daar wetenschappelijke redenen voor zijn. Toch wordt door de hulpstof uit de producten te halen gesuggereerd dat er twijfel bestaat over de veiligheid, aldus Sense about Science.

Sense of Science klaagt ook over de claims van non-food producten, zoals een pleister die 's nachts het lichaam ontgift en een zoutlamp met vermeende heilzame werking.


bron: EMNI
Dit artikel afdrukken