imageDe berichten vallen de laatste dagen over elkaar heen. Gezondheid is hét verkoopargument. Niet lekker, niet eens meer biologisch (want dat neem je omdat het gezond is), maar, dus, gezond.

Ik zat even te kijken naar de voorpagina van foodnavigator.com en lees dat Nestlé het goed doet vanwege zijn inspanningen op het gebied van voeding en gezondheid. Op dezelfde pagina staat het bericht dat de Engelse Snoep- en Snackmarkt krimpt als gevolg van de nadruk op gezondheid en de acties tegen vet. Tegen de achtergrond van hetzelfde ongemak, zegt nog steeds dezelfde pagina, heeft in de VS chipsfabrikant Frito-Lays (onderdeel van PepsiCo) besloten tot het ontwikkelen van gezonde chips.

Het resultaat van Frito-Lays mag er zijn. Een serie met prachtige namen: Farmland Cheddar, Garlic & Herb Field, Tangy Tomato Ranch, Wild Berry Patch, Apple Cinnamon Grove en Peach Mango Paradise.

Iedere 'ounce' (bijna dertig gram) van deze chips bestaat uit een kwart van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit en groenten. Omdat het droge waar is, is het bovendien makkelijk mee te nemen en overal te eten. Een zak per dag (van 6 oz) en je bent nu helemaal klaar. Je 2 ons groenten en 2 stuks fruit heb je daarmee zelfs met een 50% bonus te pakken. De marketingcampagne is zonder meer vermakelijk vormgegeven, zoiets als 'wie wil er nou spruitjes?' en 'eten die vieze krengen!' Heel gezond, heel leuk. Tegen- en meedraads, al vraagt niemand of groenten en fruit in deze vorm nog steeds doen wat ze geacht worden te doen.

Maar daarom niet getreurd, want marketing is een simpel vak van feiten en het inspelen op percepties. Zoals foodnavigator.com schrijft: "Concerns over obesity and poor diet have contributed to a recent dip in potato crisp sales as consumers avoid the traditionally high-fat, high-salt product. The nutrition backlash has forced snack manufacturers into new areas of innovation such as fruit-based alternatives or reformulating major brands to contain less additives and fat.

According to a UK survey carried out by research group Key Note, around 40 per cent of those questioned said they were buying less potato crisps and other savoury snacks than 12 months ago and 83 per cent argued that manufacturers needed to do more to reduce fat, salt and sugar levels in snack foods."


Ze heten nu dus gezond, deze chips met de verbluffende naam die al laat zien dat je niet moet willen doorvragen: Flat Earth.

Toen de aarde nog plat was en varkens nog konden vliegen, toen waren deze chips al gezond. Alleen wist niemand het nog ;-)
Dit artikel afdrukken