Ik zat even te kijken naar de voorpagina van foodnavigator.com en lees dat Nestlé het goed doet vanwege zijn inspanningen op het gebied van voeding en gezondheid. Op dezelfde pagina staat het bericht dat de Engelse Snoep- en Snackmarkt krimpt als gevolg van de nadruk op gezondheid en de acties tegen vet. Tegen de achtergrond van hetzelfde ongemak, zegt nog steeds dezelfde pagina, heeft in de VS chipsfabrikant Frito-Lays (onderdeel van PepsiCo) besloten tot het ontwikkelen van gezonde chips.
Het resultaat van Frito-Lays mag er zijn. Een serie met prachtige namen: Farmland Cheddar, Garlic & Herb Field, Tangy Tomato Ranch, Wild Berry Patch, Apple Cinnamon Grove en Peach Mango Paradise.
Iedere 'ounce' (bijna dertig gram) van deze chips bestaat uit een kwart van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit en groenten. Omdat het droge waar is, is het bovendien makkelijk mee te nemen en overal te eten. Een zak per dag (van 6 oz) en je bent nu helemaal klaar. Je 2 ons groenten en 2 stuks fruit heb je daarmee zelfs met een 50% bonus te pakken. De marketingcampagne is zonder meer vermakelijk vormgegeven, zoiets als 'wie wil er nou spruitjes?' en 'eten die vieze krengen!' Heel gezond, heel leuk. Tegen- en meedraads, al vraagt niemand of groenten en fruit in deze vorm nog steeds doen wat ze geacht worden te doen.
Maar daarom niet getreurd, want marketing is een simpel vak van feiten en het inspelen op percepties. Zoals foodnavigator.com schrijft: "Concerns over obesity and poor diet have contributed to a recent dip in potato crisp sales as consumers avoid the traditionally high-fat, high-salt product. The nutrition backlash has forced snack manufacturers into new areas of innovation such as fruit-based alternatives or reformulating major brands to contain less additives and fat.
According to a UK survey carried out by research group Key Note, around 40 per cent of those questioned said they were buying less potato crisps and other savoury snacks than 12 months ago and 83 per cent argued that manufacturers needed to do more to reduce fat, salt and sugar levels in snack foods."
Ze heten nu dus gezond, deze chips met de verbluffende naam die al laat zien dat je niet moet willen doorvragen: Flat Earth.
Toen de aarde nog plat was en varkens nog konden vliegen, toen waren deze chips al gezond. Alleen wist niemand het nog ;-)
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Weet iemand waar ik deze chips van lays kan krijgen?
Vorige maand was Ik in Florida ( flying pig ) en heb de tomato gehad. ERg lekker! Graag wil ik deze in nl ook eten, minder calorien, erg weinig vet, weinig koolydraten. Dat betekend: fijn eten van iets wat altijd erg slecht voor je is geweest.
B
Hallo Beste mensen
Jullie zouden moeten weten dat de echet gezonde groente en fruitchips bij Delinuts verkocht worden
zonder zout laag vet en glutenvrij
en ook geen kleurstoffen
Dus wil je echt gezond eten bel Delinuts
Die chips zijn oa te koop bij jumbo
Appelchips is gangbaar in Polen, en wij deden ooit een marktonderzoek voor enkele West-europese markten voor een Poolse (high tech) fabrikant. In Engeland is de markt van lunch-box spullen het grootst, met allerhande gedroogde vruchtenproducten, maar waar het groot is is de concurrentie ook al groot. De klant bleek na enkele prima projecten toch een slechte betaler, en ik heb er niet meer van gehoord.
Het zal vast wel ooit 'doorbreken', maar dan wel met E621/MSG etc erin ;-)
Serieus, om onderzoek te doen naar of zo'n product ana kan slaan zou je eens moeten kijken naar de lichaamstaal van first-time consumenten, of op video zetten met hoeveel verveling of gulzigheid ze een zakje in de pauze naar binnen werken (met een mooie -dure- objectiverende meetmethode uiteraard).
Dit in plaats van mensen te vragen of ze het een fijn product vinden (dan zeggen ze namelijk wel ja), en dan zie je honderd producten floppen, zie je alle journalisten (en webloggers) jubelen dan gezondheid opeens een verkoopargument is etc.
Cola met vitaminen = vitaminepreparaat met kunstmatige zoetstoffen, in de winkel laten staan? Welnee, bij de drogist! Uitsluitend op recept verkrijgbaar!
Overigens, voor de liefhebbers: volgende week woensdag opent Bioplanet in Eindhoven, de eerste Nederlandse vestiging van deze biologische winkel van de Belgische supermarktketen Colruyt.