Foodlog vindt het daarom tijd voor een andere manier van innoveren: Gezonde Innovatie. Niet alleen van producten, maar ook van hun invloed op gedrag door de manier van aanbieden. Het snelcongres Gezonde Innovatie gaat over het maken van gezonde keuzes bij het ontwikkelen en verkopen van producten. Stel dat we teruggaan naar de tekentafel. Welke producten zou de industrie gemaakt hebben als ze een paar decennia vooruit had kunnen kijken? De insteek van het congres is voedingsleer en levensmiddelentechnologie gebruiken om het aanbod wezenlijk te veranderen in plaats van de receptuur te herformuleren.

Eindelijk andere ideeën
Gezonde Innovatie draait niet alleen om luisteren, maar vooral om met elkaar brainstormen en discussiëren om verder te komen. Met wetenschap, industrie, tegendraadse denkers én kritische consumenten. Om van elkaar te leren en eindelijk eens andere ideeën op te doen.

Thema voorjaar 2018: zout
De eerste editie van onze snelcongressen* Gezonde Innovatie gaat over zout. Later volgen suiker en vet. Ondanks forse reducties, vlot het effect onder de Nederlandse bevolking niet echt. De nieuwste inzichten laten zien dat groenten belangrijk zijn in de strijd tegen de kwalijke effecten van zout. Ook al zijn ze nog niet helemaal zeker, kwaad kan flink meer groente eten zeker niet. Hoe maak je het lekker, makkelijk en betaalbaar?

Op 4 juni 2018 brengt Foodlog productontwikkelaars, diëtisten, winkel- en horecaformules, wetenschap, overheid én consumenten bij elkaar in de Galgenwaard, Utrecht, voor het eerste snelcongres Gezonde Innovatie.

Bedrijven en andere stakeholders pitchen hun dilemma’s en kansen in drie parallelle sessies rondom de thema’s 1. (volks)gezondheid, 2. productinnovatie en technologie, en 3. communicatie en commercie. Het publiek krijgt een grote rol in de brede discussie die naar aanleiding van de pitches ontstaat. Koen Joosten (Erasmus MC) en Tiny van Boekel (WUR) introduceren het doel van het congres. Valerie van Schaick (Nestlé) vertelt over de technische uitdagingen bij Maggi. Said Belhassen (Albert Heijn) gaat in op de vraag ‘Hoe verkopen we het verhaal rondom zoutreductie?’ Coosje Dijkstra (WUR) laat zien hoe je alle bevolkingsgroepen bereikt. Nard Clabbers (TNO) presenteert de kansen van individuele gezondheid.

Kijk voor het programma op de congreswebsite.

Praktische informatie congres:
Datum: 4 juni 2018
Tijd: 10:00 – 18:00 uur
Locatie: Stadion Galgenwaard, Herculesplein 241, 3584 AA Utrecht
Prijs: €195, €95 (diëtisten en studenten). Foodlog Business Leden, Foodlogleden en FNLI leden ontvangen €50 korting.

Op de congreswebsite vind je alle informatie over het programma, de sprekers en het inschrijfformulier.

Wat zijn 'snelcongressen'?
*Met snelcongressen verkent Foodlog een ‘heet’, maar vastlopend onderwerp in de samenleving. Doel: de agenda weer vlot te trekken. Ambitie: er een nieuwe dynamiek in krijgen. Succes: nooit verzekerd, maar niet onmogelijk.
Dit artikel afdrukken